onsdag 9 oktober 2013

Krönika: Snyggt räcker inte - text måste gå att läsa

Hyllad eller sågad.
Så olika det kan bli.
Tidningen Resumé har gjort en genomgång av olika magasin.
De hittade tre givna vinnare:
* c/o Svenssons
* Företagaren
* Malmöfestivalen

De två första har jag också prisat.
c/o Svenssons är en kundtidning för möbelföretaget Svenssons i Lammhult. En vanlig katalog har utvecklats till läcker kundtidning: tjockt, vitt papper, tung, påkostad. Texter i reportageform berättar om bakgrunden och kopplingen till möbler Svenssons säljer. I en mix med fina bilder blir det ett inspirationsmagasin.

Företagaren vänder sig just till företagare. Ett spännande mindre format, A4 som klippts. Korta texter med ojämn högerkant, smala spalter, matt gnistrande vitt papper.
En ny layout har gett tidningen ett stort lyft.

Malmöfestivalens programtidning ger Resumé lite växlande kritik: katotiskt färgstark, lekfull layout, många sköna bilder, ambitiöst.
En jurymedlem var dock hård: Jag tyckte den var förfärlig.



Där håller jag med. Jag sågade festivaltidningen hårt. Främst för textens lilla grad och svaga typsnitt som gjorde den svårläst. Vissa sidor blev totalt oläsliga.
Länk här:
http://tidningstankar.blogspot.com/2013/08/festival-utan-en-lasfest.html 
Fredrik Öst i kommunikationsbyrån Snask som gjort tidningen kan förstå kritiken mot typsnittet och säger till Resumè:

– Jag tycker själv inte att det är så smått att det blir jobbigt, men det är klart att det kan bli ett problem. Vårt enda syfte var att kunna trycka på de längre texterna och inbjuda till djupläsning hos publiken. Ta en text som intervjun med Eva Dahlgren, om inte den lockar till läsning så har jag ingen koll.


Jag undrar vilken syn Fredrik Öst har och vad han tror om läsarna.
Sidan med Eva Dahlgren var totalt oläsligt! (bild ovan)
Liten text i vitt hade kopierats in i den svarta bilden. Inte ens med ansträngning eller hjälp av förstoringsglas kunde jag ta till mig texten.
Annars hade tidningen många fina bilder, intressanta intervjuer och en ovanlig layout. Men en tidning ska främst gå att läsa!
I ett tidigare inlägg gav jag Fredrik Öst möjligheten att utveckla sin syn på layout och läsbarhet. Länk här:
http://tidningstankar.blogspot.com/2013/08/tidningsdesign-ar-driven-till-ruinens.html
  
På fredag: Skellefteå jagar Publishingpris

2 kommentarer:

  1. Håller inte alls med om din åsikt att Malmöfestivalens tidning skulle vara oläslig. Har till och med sparat tidningen och var tvungen att kolla upp uppslaget med Eva Dahlgren för att jag inte kom ihåg att jag inte kunde läsa den. Om du inte kan läsa texten ens med hjälp av förstoringsglas så har du grava problem med din syn. Jag kan utan problem läsa texten som den är. Om du fick bestämma hur världen såg ut skulle allt vara anpassat efter folk som inte kan se ordentligt. Skärpning!

    SvaraRadera
  2. Hi, its nice article on the topic of media print, we all know media
    is a impressive source of data.

    Also visit my web-site magento themes

    SvaraRadera