torsdag 19 augusti 2010

Skärgårdsliv fånger inte livet i skärgården

Tidningar som jag sågat bör få en andra chans.
Skärgårdsliv är en sådan - och den lyckas inte nu heller.
Omslaget ger också signaler om vad det handlar om - hus och inredning.
I bästa fall kan en liten glimt av vatten synas i någon bild.

Inledande reportaget är om en sjöstuga med ”perfekta proportioner, detaljer & trivselgivare.” Texten är en rak hyllning: ”…noggrannheten i detaljerna…lägg märke till hur alla snickerier är utformade…material i perfekt harmoni…notera glasytorna…en illusion av att byggnaden nästan svävar på tomten - magnifikt!…arbetet är väl utfört…stor precision…hög kvalité…”

Det är länge sen jag läste en så insmickrande reklamtext. Bilderna är kliniskt rena. Mörkt trä, marmor, vita ytor, detaljer, stämningsfull belysning. Inte en människa verkar ha satt sin fot i huset.
Artikeln är rak reklam för arkitekten och byggföretaget.

Men var är människorna i bild! Först på sidan 33 dyker de första upp - en liten bild på ett par som byggt ett huset som får så mycket reklam. På 116 sidor finns sjutton bilder med människor!
Det är ett grundfel i en livsstilstidning att det inte finns människor i bild! Lever inte skärgården? Finns inga människor där?

Längre fram beskrivs ett hus till i samma berömmande ton.
Däremellan handlar det om skördetider med att sylta, safta, ta hand om grönsaker och baka ekologiskt surdegsbröd.
En krögare får åtta sidor för att presentera sin krog och favoritrecepten.
En artikel handlar om att anlägga brygga, ett annat om att skaffa trägolv. Allt är info om regler och olika produkter.

Liv och människor dyker upp först i ett reportage från Gotland - Stockholms yttersta skärgårdsö! Ett franskt-svenskt par satsar på creperie i en ombyggd ladugård och cirkus i ett tält på gården! En vinodlare berättar om sin satsning i samma by.
En fläkt av människor och levande vardag. Jag vill läsa mera sånt om det ska vara skärgårdsliv.

Precis som förut söker magasinet skribenter och fotografer för att få med ”allt som har med en modern skärgårdsnära livsstil att göra”.
Skribenter och fotografer: Gör något!
Nu skriver chefredaktören själv det mest. Texterna är produkt- och reklaminfo, bilderna också.

Titeln Skärgårdsliv känns rätt. Nu kallar den sig ”Magasinet som tar dig med till drömhusen på både ost- och västkusten”.
Allt är mest en reklam- och produktkatalog. Lättsam och vacker fröjd för ögonen att vila på och kanske få inspiration.
Men något skärgårdsliv är det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar