tisdag 20 september 2011

Nya Dagens Nyheter borde varit djärvare

I går kom nya Dagens Nyheter ut.
Mycket med förväntningar och tal om drömredaktion.
Kanske blev det mycket nytt för DN:s invanda läsare.
Jag ser DN med nya ögon och jämför inte med något.
Det är en tid sen jag följde tidningen lite regelbundet.
Då var R:et Eklöw en vass sportkrönikör och Thorwald Olsson en nyskapande sportreporter. Och Knivsta Sandberg härjade ännu i Djurgården.
Det var inte förra säsongen direkt.

20 000 trogna läsare har varit med och haft synpunkter på nya DN.
Den grafiska formen av tidningen imponerar dock inte.
Nu ska ett första intryck av första numret vara lite försiktigt.
Redan efter ett par nummer brukar ögonen vänja sig och det mesta sitter där.

Chefredaktören Gunilla Herlitz har hela första sidan (bild) i ett extra omslag.
I höga stilettklackar och rak i ryggen stoltserar hon över den nya tidningen.
Jag tycker dock fru Herlitz ska sparka av sig stilettskorna och komma ner lite på jorden.
Så mycket imponerade är inte nya DN, om jag nu håller mig till den grafiska formen.

Tidningen är hårt mallstyrd och lik ett flertal lokaltidningar.
Förstasidan (bild t v) ser ut som morgontidningar gör.
En stor dragarbild på dominerar.
Färgglada plattor med svårläst text i toppen.
En blek och grå botten med många textsnuttar.




Tisdage
ns förstasida (bild t h) blev inte bättre.
Ingen signal om vilket nyhet som var störst eller mest intressant. Alla var små rutor. Men största bilden handlade om drömmen om rent vatten - i Pakistan!
Förstasidorna måste få ett kraftigare stuk! Här behöves mera balans och konstraster.

Typsnittet i de största rubrikerna ger ett gammalmodigt intryck.
Några bra reportagebilder finns med, men också många porträtt, flera av dem för stora.
Knepet att dra upp en stor, bra bild (bild t v) över ett helt uppslag, känns igen från andra tidningar.
Vinjettbilderna på medarbetarna är i ynkligaste laget. I kvällspress överdrivs skribenterna i vinjetter, men i DN är det för smått.

Sporten håller inte! Här måste DN skärpa sig!
Tunga förhandsartiklar om kommande tävlingar (bild) - men inget aktuellt som hänt! I måndagstidningen saknades resultat från fotbollen, bland annat hade Hammarby-Brommapojkarna spelat en avgörande match. Inte en rad.
Och i tisdagens tidning fanns inte en rad om det stökiga måndagsderbyt mellan AIK och Djurgården! (Åtminstone inte i den som kom i Skåne)

Det var mest den grafiska profilen.
Jag tycker att nya medarbetaren Rickard Frank borde fått lite mer att säga till om. Han har lyckats bra med bild och layout i många delar i lilla Trelleborgs Allehanda.
DN hade mått bra av sådana, djärvare grepp!

Visst hittade jag flera intressanta artiklar. Men DN ger ingen kraft åt nyheter. Mest blir det tungt och tempofattigt med olika bakgrunder.
I Skåne borde jag inte gilla att få en del som heter DN Sthlm (bild t h).
Men jag är nyfiken på Stockholm och delen innehöll mycket lokalt. Stan är stor och det lokala gällde mest innerstaden.

Kanske ska jag i nya DN se lite av en kommande förändring i min dagliga tidning, Sydsvenskan.
När de nu ska samordna kanske DN ger den nya profilen?

Nej, fru Herlitz har lite att ta tag i om hon vill profilera sig som tidningsmakare. I en intervju förutspår hon att någon av Stockholms fyra dagstidningar försvinner inom fem år.
Risken är stor att Dagens Nyheter är den första.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar