måndag 9 augusti 2010

Testet som gav Fiskejournalen napp

Jag - en storfiskare!
I en undersökning, som kallar sig osocial, kom det fram att jag är en Fiskejournalen.
Det är lika överraskande som osannolikt.
Fiskejournalen heter en tidning och jag måste förstås kolla vem jag är.

Det är den där kampanjen som också går i tv. Mannen som blir störd i alla möjliga situationer. Så han tar en roddbåt och glider ut på ett stilla vatten, där plockar han fram en tidning och riktigt kopplar av och njuter.
Så långt kan det vara rätt för mig.

Man kan också testa sig på nätet. Det var där jag blev en storfiskare:
”Du får alltid napp vid sjön, vid baren, på arbetsförmedlingen, ja överallt där du är ute och lägger dina krokar. En del skulle nog avundsjukt säga att du håller på med storfiske. Du gillar helt enkelt att ha drag runt dig.”

Jag har alltid tyckt att fiske bara är vått, blåsigt och kallt och så luktar det fisk! Inte heller har jag fattat poängen med att i timmar i sitta och glo på ett flöte och kanske få napp med en liten mört.
Fiskejournalen väcker dock min nyfikenhet direkt. Bara innehållsförteckningen i början är tjusigt presenterad.

Sen flyter det på. Tjusiga miljöer med stilla vatten, fiskar, beten, krokar, utrustning, teckningar, guider - och storfiskare som poserar med sina fiskar!
Jag räknar till 48 bilder där fiskare poserar stolta och leende med sina jättefångster. Dessutom finns liknande bilder i reklamen.
Det stärker mig i tron att fiskare är precis som Thore Skogman sjöng i Storfiskarvalsen.

Som nybörjare får jag massor av tips av bara det här numret och ändå har tidningen kommit ut i 33 år.
Jag kan lära mig många nya ord på prylar jag inte visste fanns eller vad de hette.
Och så ordnar de en tävling. Rycks med i den här inbjudan: Snacka om att lägga i ettan, trampa gasen i botten, växla upp och accelerera till max! Vår nya predatorcup har verkligen fått fart på maskineriet och hjulen spinner så det ryker.

Fiskejournalen gnistrar, den har entusiasm, är pedagogisk, har fina bilder och är lättläst.
Men det hjälper inte. Jag blir nog ingen fiskare ändå.
På köpet fick jag gratis en grillbilaga. Säg den tidning som inte haft det i sommar!
Köpefisk. Grillad gös med citrusspett. Det passar mig bra. Socialt och seriöst.

FOTNOT 1: Jag gjorde ett osocialt test till och svarade tvärtemot på frågorna. Då blev jag en - Kalle Anka! Kvack-Kvack!
FOTNOT 2: Vill du själv testa vilken tidning du är - här: www.tidningarfordig.se

2 kommentarer:

  1. Riktigt trevlig läsning! Både som bloggläsning betraktad men också som inspiration för oss på redaktionen!
    /Angelica, grafisk formgivare FJ

    SvaraRadera
  2. Höhö! Nu växte man nån centimeter när man fick bli citerad :)

    SvaraRadera