torsdag 17 mars 2011

Helsvart när färgstark chefredaktör går vidare

Ett svart tapetmönster med lite diskret grått!
Vilken tidning vågar sig på ett sånt omslag?
Bara miljonärstidningen Connoisseur!
Läsarna väntar på sin tidning och vet vad de vill ha och får.

Elegansen lyser från insidorna: annonser för klockor, dyra bilar, kläder, kök, möbler.
Pappret är tjockt, bilder och text i en stram layout. Det lyser stil om det.
Fredde och Mickan i populära Solsidan i tv har säkert tidningen liggande framme i salongen.
Det är sista numret från en chefredaktör - Peder Lamm - som gillar färger.

Här får läsarna tips om franska gourmetkrogar, ädla smycken, resor till öarna i Söderhavet och till världens sju underverk. Eller för att hyra sommarnöjen - kanske ett slott: 188 000 kronor för en vecka i palats på Sicilien.
Bekymmer finns med att vara ekologisk vid köp av lyxmat som anklever, oxfilé, ål och rysk kaviar.
Flera intervjuer finns med framgångsrika personer.
En läsare identifierar sig med tidningen så här:
"Connoisseur står i min värld för ett vetande som tangerar det briljanta."

Peder Lamm (bilden nedan) har varit chefredaktör i fem år, men går nu vidare på andra uppdrag.

* Vad var roligast under åren som chefredaktör?
- Att skapa en innehållsrik och läsvärd tidning från några vita ark papper är en oerhört spännande och kul process, så jag måste nog svara dig så pass suddigt att det mesta har varit roligt att göra.
Visst, extra kul har det varit att åka på spännande reportageresor, gå på alla dessa utställningar, cocktails och middagar det innebär att vara redaktör på en tidning som Connoisseur.

*…och det tråkigaste?
- Tja, det skulle väl vara att ringa och jaga journalister som inte håller deadline eller försöka få tag i bilder av tillräcklig kvalitet några timmar innan tryck.

* Har du fått ta emot kritik för Connoisseurs lyxinriktning?
- Kanske har det varit gnäll från någon enstaka surpuppa, men i dag finns ju tidningar för oerhört många olika grupper. Flugfiskare, bagare, tatueringsentusiaster och filatelister. Så varför inte miljonärer?

* Kan det bli fler tidningsjobb för dig?
- Visst, jag jobbar redan med flera olika titlar - Antik & Auktion, Allers, Grannliv och några andra på gång. Dessutom kommer jag att fortsätta skriva för Connoisseur.

* Er upplaga kan sägas vara inkomstbaserad. Har upplagan ökat eller minskat under de senaste årens lågkonjunktur?
- Den går upp och ned med jämna mellanrum. Under lågkonjunkturens dipp tjänade folk så klart inte lika mycket. Nu stiger siffran stadigt.

* Hur långt har du själv nått för att vara i Connoisseurs målgrupp?
- Tja, en bit på vägen kan jag väl säga.

* Stämmer Robert Gustafssons sketch där folk ringer och tjatar om att få Connoisseur?
- Den har jag ingen koll på, men visst ringer det folk och tjatar. Dock - betalar man tillräckligt i skatt behöver man inte ringa.

* Du är känd för färgstarka kläder. I vilka färger möter du våren?
- Det har varit väldigt starka färger de senaste vårarna och somrarna. Det svänger nu till lite mer balanserade färgval. En ledig, ofodrad kavaj med utanpåliggande fickor i ljusblå/grå linne/silkeblandning skulle jag gärna hänga på mig i vår.

FOTNOT: Connoisseur distribueras gratis till alla med en årsinkomst på minst 1.2 miljoner eller en förmögenhet på fem miljoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar