måndag 31 augusti 2009

Gratistidningar i röd-grön kamp i Malmö

City Malmö/Lund och Metro är lite ytligt gratistidningarnas färgstrid;
Citys färgprofil är röd. Metro satsar på grönt.
Sett i tidningsställen märks ofta en skillnad. Metro är slut, City finns kvar.

City har Malmötyngd med en kraftfull förstasida som följs upp på de första insidorna och egna dominerande artiklar på nöje och sport. TT kompletterar med notiser som fångar ögat med Malmösignaler.
Metro brukar få in en sida Malmömaterial. I måndagens tidning nämndes inte ens derbyt MFF-HIF.

Tonen är ung, människor lyfts fram i både text och bilder.
Lite kvällstidningsstuk med kraftfull redigering. Rubrikstilen är fet och flyter nästan helt ihop i svart. En lättläst tidning att fånga i farten.

Annonser styr City och ibland frestas tidningen att göra hela omslaget från någon annonsör. Även Metro kan göra det. Läsarna är inte helt förtjusta i sådana lösningar.
De flesta annonser i City känns igen från Sydsvenskan.

Kersti Forsberg är chefredaktör för City/Skåne.

City Stockholm klarade inte femdagars utgivning. Vad säger att City Skåne klarar det?
- Det faktum att medielandskapet ser helt annorlunda ut i Skåne. Konkurrensen om annonspengar är betydligt tuffare i Stockholm.

Bär City sina kostnader eller får ägarna täcka förluster?
- City i Skåne ägs gemensamt av Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. Ännu går ingen av de tre skånska City-tidningarna med vinst utan ägarna accepterar en förlust under 2009.
City Malmö/Lund har gått med vinst en enskild månad.

City är mera åt kvällstidningshållet än åt morgontidning. Är det en fördel?
- Jag tycker det är svårt att lägga in City på en skala mellan morgontidning och kvällstidning. City gör sin alldeles egna journalistik med jättetydlig inriktning mot ung målgrupp och med fokus på lokala nyheter, sport och nöje.
City har inte redovisningsplikt på samma sätt som en prenumererad morgontidning utan vi har möjlighet att välja vad vi skriver om mer utifrån vad som är viktigt för vår målgrupp.
Det du läser i City ska du inte ha läst någon annanstans, är vår målsättning. Skriver vi om saker som det är uppenbart även kommer att gå i annan media (raka nyhetshändelser, till exempel) ska vi skriva det på ett annat sätt än vad andra gör.

Vad skulle du utveckla i City om du fick mer resurser.
- Jag skulle anställa fler journalister så att vi som jobbar här i dag hann andas ibland.

Vad lärde du dig av gratistidningen Xtra i Helsingborg?
- Starten av Xtra var det roligaste jag någonsin gjort i mitt yrkesliv. Att få chansen att med i princip helt fria händer få bygga en helt ny tidning från grunden var en fantastisk erfarenhet. Det häftigaste var också vilket gensvar Xtra fick av helsingborgarna på väldigt kort tid. Efter mindre än ett halvår hade vi lika många läsare som Metro, trots att tidningen var en riktig lågbudgetprodukt. Det, tycker jag, bevisar hur otroligt viktigt lokalt material är för en tidning. Människor vill läsa om sin stad och vad som händer där.

Vad ger City sina läsare som inte Sydsvenskan, Kvällsposten och Skånskan ger?
- Andra nyheter, annorlunda vinklingar, journalistik som berör unga människor. Många av våra grejer hittar du aldrig i de andra tidningarna i Malmö, vilket vi märker på att en massa människor hör av sig till oss med sina berättelser, för de vet att vi tar upp andra ämnen än vad de andra gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar