fredag 23 oktober 2009

Market fångar chefer men missar anställda

Zlatan, H&M-chefen och svininfluensan.
Ett blandat urval som från vilken dagstidning som helst.
Men den här heter Market och är detaljhandelns nyhetstidning.

Lite mindre än kvällstidningarna i storlek och ibland samma knep för att locka in läsarna - precis som de andra nyhetsinriktade branschtidningarna - Byggvärlden, Resumé och Dagens Media. Bitvis är de ”lika som bär”.

Direkt fattar läsaren att det är en butikstidning. I rubrikerna går det inflation i ordet ”handel” - nästan som en varuhuskorg med störterbjudanden.

Det blir mycket chefsinriktat. En forum för att snappa upp idéer, trender och få info om affärsutvecklingen.
En attraktiv form, nyhetstempo med en bra mix mellan kortare notiser och längre texter gör det lättillgängligt.

Men Market kan också göra det riktigt tungt:
* Den långa intervjun med bokhandelschefen hade inte en enda lockande rubrik och bilderna borde kastats direkt.
* I guiden över handelns tio starkaste varumärken lades allt med vit text på svart bakgrund. Det blev bara jobbigt att läsa.
* Riktigt tunga ämnen - som e-handel och den afrikanska marknaden - kunde gjorts mer lättillgängligt.

Fler kvicka rubriker och mer vinklar på människor hade nog lockat fler affärsanställda att läsa - för det är nog där en större och bredare läsekrets finnas.
- Det där hänger mycket på hur tidningen läggs ut i fikarummen. Affärerna prenumererar på tidningen för sina chefer, säger Eva Andersson, chefredaktör. Upplagan är 7 300 ex.

Ett läslockande knep är Zlatan, som gjort Barcelona hett. Här används han för att locka till 25 heta butikstips.
Den svårfångade, nye H&M-chefen Karl-Johan Persson, kom delvis fram som person. Men chefslinjen lyste stark i den stora öppningsbilden på nästan ett helt uppslag där han stod i strålkastarskenet på scenen. Om det i stället varit den andra bilden, där han gick omgiven av beundrande blickar från kvinnor - hade det lockat många fler läsare.

Som kund som strosar i varuhus och köpcenter kan jag också bli nyfiken på tidningen och få lite insikt i branschens knep för att fånga in mig:
Den kända sportbutikskedjan kommer med ny exponering och belysning, en dansk kedja ska ta kunderna med humor, en brittisk kedja vill att säljaren ska möta redan i dörren och helst vara med vid provhytten. En annan affär med ung inriktning kopplar in internet i provhytten; prova kläderna inför kameran och visa upp dig i bloggen.

Market använder kvällstidningens stuk att förpacka och sälja ut materialet. Det har lyckats ungefär som i ett trestegshopp - två hopp är klara, det tredje och sista väntar - det som kan nå ända fram till de butiksanställda.

Fotnot: detta är ett urval från tre tidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar