måndag 25 maj 2009

Mycket ytligt i MAN:s värld

En man behöver en snygg överkropp, träna regelbundet, ha häftiga solglasögon och cykel, få en rätt stekt köttbit, klä sig snyggt.
Åtminstone är det några signaler som magasinet MAN vill ge som ”din guide till ett bättre liv”.
En spikmatta behöver mannen för att slappna av, han behöver köra skiten ur sig genom att trampa mountainbike utför Åres sluttningar eller ge sig ut på terränglöpning i våtmarker. Det sista blev mest produktreklam för ett klädesmärke.
Mycket i tidningen ger det intrycket - produktinfo.

Det är en snygg första sida med klara signaler. Roland Nilsson, fotbollstränaren i Malmö FF, poserar som mansprofilen. Rolle är vältränad och en bra symbol, men med sina 46 år känns han nästan överårig jämfört med tidningens andra män, som mest verkar ligga kring 30. Intervjun med Rolle om ledarskap, gav tidningen lite tyngd.

De första 50 sidorna är mest annonser och småplock med prylar mannen anses behöva; klockor, skor, krämer, elektronik och inskjutet några korta tips om ledarskap, träning och kostråd.
Mode var avslappnade kläder, mest i sängmiljö.
Konsten att slappna av med yoga, borde fått större bilder än de små frimärkena.

Är det här något som fångar män?
Den tunna stilen på texten och det blanka pappret gör den inte helt lättläst.
Någon av de många träningstidningarna är klart bättre och modetidningar för män också.

MAN ges ut av några som varit med om tidningen Slitz.
Men nakna tjejer finns inte med - inte i de här männens värld.
De förväntas vara mognare och behöver relationstips - med lösningar och ”säg aldrig”.
Annars verkar det vara mest ytliga saker som gäller.
Män i MAN verkar frusta av potens och behov av prylar.
Notisen ”Allt du behöver veta om Viagra” var det konstigaste av allt. På 18 korta rader sammanfattas att Viagra kom 1998 och är det mest sålda hjälpmedlet när den slakar.
Tidningen känns lika slak och behöver lite Viagra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar