fredag 13 november 2009

Weekendkrönika: Facktidningar bör fånga in anställda mer

Får anställda läsa chefens tidning?
Eller är de intresserade av vad som rör sig kring chefen?
Jag gick igenom Market, en nyhetsinriktad affärstidning vänd till cheferna. (se tidigare inlägg).

Market är en rapp tidning med artiklar som berör
handel, varumärken, trender, shoppingcenter och chefer.
Lite kvällstidningsstuk i förpackningen. Den når läsarna med en tempofylld ton.
Allt är lika intressant för affärsanställda. Jag tyckte tidningen borde ta steget och också fånga personalen.

Eva Andersson, (bilden) chefredaktör för Market, förstod inte min synpunkt.
- Det är cheferna vi vänder oss till. Det är själva poängen hos oss, säger Eva.

En tidning som vill överleva måste satsa på målgrupp eller nisch, inte spreta för mycket.
Köpcenter och stormarknader är i dag en upplevelseindustri, mycket mer än att bara handla.
Varje dag är ett spel för cheferna, butiksanställda och kunderna.
Varför skulle anställda då inte vara intresserade av samma tidning?

- Om personalen läser den också beror på hur tidningen t ex läggs ut i fikarummet, säger Eva Andersson.
Det låter ungefär som om chefen ska säga; ”här är en tidning för mig, kanske vill ni titta i den också…”.

Facktidningar med inriktning på cheferna, finns det flera av. Företag, produkter och chefer presenteras i en ganska torr ton och förpackning. Ofta kan man ställa sig frågan om chefen själv verkligen orkar läsa den. Få av tidningarna drar med personalen med en anslagen ton.

Med bara lite pigga artiklar och vinklingar till kan en branschtidning intressera de anställda mycket mer. Klassiskt tidningsmakeri för att bredda läsekretsen.
För inte slutar väl chefen att läsa/prenumerera på tidningen för att den breddas lite mot personalen? Intentionerna ska ändå vidare till de anställda.

Fler chefs- och facktidningar som kommer att granskas framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar