torsdag 2 december 2010

Med lite träning fungerar tidningsläsning på skärmen

iPad testas nu av alla som vill läsa tidningen på skärmen.
Det fungerar utmärkt kände jag i mitt test.
Jag väljer nu att prova tidningen som pdf i datorn och börjar vänja mig mera.


I iPad var det enkelt att läsa och bläddra. Ett tryck med fingret eller drag med tumme-pekfinger på skärmen och sidan förstoras. Ett nytt tryck och det vänder tillbaka till mindre storlek. Ett tryck och nästa sida kom fram.
Är tidningen speciellt anpassad till iPad format blir det ännu enklare.

Flera tidningar finns som pdf med olika teknik.
Att läsa den i datorn är lite annorlunda.
De jag testar kommer från Paperton, ett företag som hjälper många förlag att publicera sina tidningar digitalt och göra det enkelt för läsaren.
Här finns när 70 olika tidningar i de flesta områdena att välja mellan och utbudet växer hela tiden.

En pdf-tidning från Paperton är 40-60 procent billigare än pappersvarianten. Äldre nummer är ibland ännu billigare.
Där ligger en fördel med digital tidning. Den blir ett komplement med ett köp ibland och lite billigare.
- Att läsa tidningar på dator är ovant, även för mig, säger Rebecca Törmä (bilden) på Paperton. Många associerar läsning på dator till jobbet och väljer därför bort det på fritiden. Att läsa på läsplattor är däremot en helt annan sak.

Med lite träning vänjer jag mig att bläddra och läsa.
Ett siduppslag kommer upp på skärmen, med stora pilar till vänster och höger bläddrar jag framåt eller bakåt.
Ovanför finns en förstoringsknapp och ett reglage med vilket jag drar fram den storlek jag vill läsa.

Ett klick på sidan och den återgår till helformat, nytt klick och jag är tillbaka i den storlek jag vill läsa.
Drar jag pekaren sakta över sidan rullar jag den i upp och ner eller i sidled.
Längst ner finns en punktlinje och när jag rullar med pekaren kommer alla sidor fram i miniformat.

Paperton kommer snart med applikationer för iPad/iPhone och andra läsplattor/smartphones med Android.
- Det blir en helt annan upplevelse på läsplatta när sidorna är anpassade till storleken på skärmen, säger Rebecca Törmä. Interaktivitet i form av bildanimationer, bildspel, audio och textfunktioner gör digitala tidningar till något betydligt mer än bara tidningar.
- När man vant sig vid iPad uppskattar man alla funktioner, även om man är papperstidningsfantast, som jag.

Där kan jag hålla med Rebecca.
Känslan är ändå inte riktigt samma som att sitta med papperstidningen i handen.
Men det är bra när man vill ha några ströexemplar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar