tisdag 26 januari 2010

Tidningschef 2: Erika Funke, Antikvärlden

Intresset för antikviteter och auktioner ökar.
Tacka mycket Antikrundan i tv för det. De entusiastiska experterna får fler att titta på vad de har hemma.
Många tidningar har hakat på och börjar skriva mer om antikviteter

Antikvärlden
är en specialtidning som har funnits i drygt 20 år.
Erika Funke (bilden nedan) tog över som chefredaktör i juni i förra året.
Hon har märkt det ökade intresset och anpassat tidningen lite efter nya trender.

"Vi kommer att höja
upplagan med en tredjedel"


Vad har du för mål och hur tror du att du lyckas!
- Att skapa en modern antiktidning med en tydlig profil som attraherar en bredare målgrupp än den vi har i dag. Dit når jag genom att arbeta konsekvent, och genom att kommunicera tydligt till medarbetarna vad vår tidning står för. Att skapa bra relationer är A och O. Samtidigt är det viktigt att aldrig sitta still, att alltid lyssna utåt och fråga efter hur vi kan göra saker ännu bättre.

Förnyare eller förvaltare?
- Båda delarna, absolut. Jag är en förnyare, men håller mig ändå inom vissa ramar.

Förändringar du genomfört?
- Jag har sjösatt en omprofilering av tidningen, skrivit en redaktionell policy och anlitat en ny AD. Tillsammans har vi arbetat fram en redesign av tidningen, tagit fram ett nytt omslag och skapat en ny arbetsordning kring omslagen.

Färre fasta journalister och fler frilansare?
- Ja, men så har det alltid varit på vår redaktion.

Hur behåller ni betalande pappersläsare mot fler gratisläsare på webben?
- Den typ av material vi arbetar med är lätt att fördela mellan tidning och webb. Inspiration och fördjupning i tidningen, marknad och snabb service på webben.

Var står din tidning om tre år - innehåll, upplaga, ägarförhållande?
- Papperstidningen har höjt upplagan med en tredjedel och är tillsammans med webben ett självklart val för alla som är aktiva inom vårt område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar