måndag 16 november 2009

Lifestyle visar livet med guldkant - långt från novembermörkret

Livet med guldkant. Elegans, sobert, lyx, glamour, dyrt. En livsstil.
Tidningen Lifestyle är inte det minsta blyg för sin inriktning.
”Endast det bästa är gott nog! Det bästa världen har att erbjuda”.
Redan på omslaget glimmar det till - logotypen och en rubrik är i guldton.

Redaktören Liv Lövendahl Hagman (bilden nedan) eldar på i höstens nummer:
”Sommar och semestervila? Bara humbug. Sätt det i relation till ett smattrande regn som istället lätt lakoniskt föreslår en förmiddag i sängen, smuttandes på en kopp te, bläddrandes i ett högkvalitativ magasin.”

Det är den tonen. Här får läsaren ett tjockt magasin på 196 sidor - eller egentligen mera en produktkatalog - för det mest exklusiva.
Annonssidorna slår emot med svulstiga klockor, förnäma viner, kläder, möbler, hotell - och dyraste båtarna: ”…utgångspunkt börjar på runt 46 miljoner…”
Vem stiger upp ur sängen till en grå vardag efter en sådan dos?

Lifestyle är inte ensam i en nisch där det inte speglas någon finanskris. Den svåråtkomliga Connoisseur, som bara utvalda får, och First Class Conscierge, som säljs i affärer, är i samma grupp.

Livets njutningar är drycker som kräver kunskap om de ädla dropparna; whiskyn från Tennessee i USA och destillerier kring Speyside i Skottland. Vin från världsmästaren i Rhônedalen, det utsökta i Languedoc-regionen, amarone från Valpolicelladistriktet i Italien och Sydafrikas bästa.

Grabbarna kör ”det ultimata machofordonet” - Hummer.
Golf i förnäm miljö på en exklusiv bana i Thailand. Resor till ”hit-måste-du-åka-ställen” - några paradisöar på Östafrikas kust eller en tågresa i Sydafrika med Blue train; "...om man vill ha créme de la créme i allt, från inredning, originalkonst på väggarna, de elegant serverade gourmetmåltiderna..."
Guld är förstås helt rätt att investera i - för det som blir över efter de andra njutningarna.

Allt är bländande vackert, ett skimmer över bilderna. De flesta verkar vara reklambilder, mest miljöer som ska ge längtan och drömmar. Få människor skymtar.
Texterna är en mix av produktinformation och reportage som är helt ok.

Mitt i allt påminns läsarna också om livets skröplighet - skänk lite pengar till Alzheimerforskningen. Nu, innan ni glömmer det! framgår det av tonen.

Hela tidningen är lite svårläst. Det blanka glassiga pappret speglar sig, texten är i minsta laget, framförallt sidorna med de korta notiserna, spalterna är breda utan några ingångsord eller mellanrubriker.

Med det här exklusiva innehållet är öppningsannonsen på sidan två lite komisk: ”Gå och lägg er på Rica hotels från 398:- per person”.
Det känns som budget på vandrarhemsnivå.

Allt detta får läsarna för 69 kronor. Det är åtminstone i nivå med andra tidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar