torsdag 30 september 2010

Designtävling: snyggast vinner inte alltid hos läsarna


Årets prestigetävling för tidningar - Designpriset.
De snyggaste tidningarna ska utses av en jury med fyra reklambyråproffs samt läsares röster, 50 procent av rösterna vardera.
Snart presenteras vinnarna.
I min syn imponerar inte kandidaterna.

Den vanlige tidningsläsaren ser inte samma som designern.
Snyggast vinner inte alltid läsaren. Det är nyheten och det ”fula” som fångar.
Tidningar som vinner läsare har ofta varit lite djärvt avbrytande mot ”mallen”. Nu mallas tidningar, fasta block, lika varandra.

Designjuryn bedömer hur signalerna komponeras ihop; budskapet, formen, säljer den?, informationen, layouten, typografi, färger… Ger designen rätt känslor hos läsaren?
Jag efterlyser något djärvt och avbrytande. En försöker med bland de fem kandidaterna.
Här är mitt betyg i gruppen Dagstidning:

Aftonbladet: Bröllopstidningen dagen efter Victoria och Daniels bröllop. Lysande bilder; Victorias ögon, stämningsfullt från kyrkan och två kyssbilder. Kyssbilden på insidan kunde bytts mot någon av de andra sidorna. Det fanns flera och de gjorde att Aftonbladet vann kampen mot Expressen.
* Vinnarkandidat - men bröllopsbilder räcker nog inte.

Barometern: Rörigt på förstasidan! För många signaler redan i flygbilden. Fjorton (!) smårubriker längre ner kör ihop det ännu mera.
Insidorna ett urval från lokalt, debatt, familj och sport. Lättläst och allt lagt i block, skapat av en designfirma. En landsortstidning med flera efterföljare som ser likadana ut.
* Borde inte ens blivit nominerad.

Kristianstadsbladet: Bilagan K 2. Ljust, luftigt, lättläst. Djärv form, bilden gör läsaren glad. Visar insidor med möbler, mode och teknik. Ger dock lite katalogstuk, men sidor som fångar en designjury.
* Vinnarkandidat

Sydsvenskan: Tävlar med nio förstasidor efter formulär 1a: Nyhetsblock i topp, stor bild mitt på sidan, notisspalter i kanten och i botten. Rolig barnbild, bra på de fyra andra sidorna också. Fyra sidor med grafik med genomtänkta signaler. Ingen nyhetsdramatik i någon sida.
* Sånt här gillar en designjury.

Svenska Dagbladet: Dramatisk nyhetsbild från Haiti fångar hela ettan. Små diskreta notiser över och under. Rätt jobbat med säkert omdöme. Nyhetsbudskapet går hem. Tävlar bara med denna sida.
* Räcker en sida?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar