tisdag 1 december 2009

Andra resan - men När & Fjärran hittar inte riktigt målet


När & Fjärran gör andra resan. Nytt förlag och nytt format. Men ännu är den lite i fjärran bland resetidningarna.
”Bara reklam”, sa en läsare efter första titten.
”Svårläst”, tyckte jag.

Den förra varianten av ett annat förlag tyckte jag var rörig i layouten, hade rubriker som inte väckte reslusten och text som var svårläst.
Den nya varianten har ett mindre format som känns spännande och layouten är klart stramare. Fortfarande finns en koppling till reseprogrammet När & Fjärran i TV4.
Men ack vad tidningen är svårläst!
Texten är för liten och två breda spalter gör det tröttsamt för ögonen. Läslusten försvinner.

Synd att de schabblar bort det så. Flera av reportagen är intressanta.
En rundresa bland oaser i ökenvärlden kring Alexandria i Egypten, på luffen i Sydafrikas skärgård och en rundresa i de gamla städerna från guldruschen i Nevada faller därför ut när ögonen tröttnar.
Två större guider finns:
Den över spa-anläggningar verkar vara ren produktinfo.
Skidorterna har körts många gånger förut och känns opersonlig.
”Rätt” annonser ligger i anslutning och insprängt i guiderna och även vid reportagen.

På slutet kommer ett block med små tips: billiga sätt att göra Peking och New York, vinterns heta festivaler, de mest spektakulära hotellpoolerna och några konsumentsidor om förstörda semesterdagar och ersättning.
Förväntade artiklar i en resetidning och de fyller sin plats här också.

När & Fjärran måste dock byta textstorlek och få lite mera svärta, annars blir det bara en lätt bläddertidning.
Nu ligger intrycket av reklam- och produktkatalog starkt över tidningen. Det journalistiska måste lyftas fram och få mera profil.

För 39.50 kr är När & Fjärran billigast av resetidningar.
Ett ännu billigare alternativ kan vara att gratis hämta några resekataloger. Det kan ge lika mycket.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte att RES var mycket mer svårläst än N&F, men jag håller med att N&F har för många annonser. Jag tror att N&Fs redaktion söker inspiration i Sunday Times "Travel" och Condé Nast "Traveller". Ett stort lyft säger jag.

    SvaraRadera