Söndag har varit en bra dag för kvällstidningar, men nu sjunker upplagorna.
På några veckor har AB gjort förändring av nyhetstidningen - mera tunga reportage och bakgrund till veckans händelser.
Nya Söndag är nästa steg. Och där biffar Aftonbladet upp sitt självförtroende:
”Super-Söndag, skön läsning, bästa, härligaste, största aha-upplevelser, smartare, snyggare och lite vuxnare…”
Tidningen är snygg, lättläst och har egen form i layouten.
82 sidor, varav 13 annonser.
För tio kronor blir det billigt.
Men inget nyskapande.
Innehållet för söndagstidningarna följer en standard:
Kändisintervju, livsstil, människoöde, mat/vin, resor, sex/samliv, prylar/plock, hälsa/må bra, mode, smink, korsord och pyssel.
Lite av varje för alla. Ett sammanfattande utdrag av vad vecko- och månadstidningar har.
Söndag verkar vilja nå kvinnor i 30-35-årsåldern.
Det är inga köpare av nyhetstidningen.
Kanske inte heller deras män.
Uppföljningen av läsarreaktioner (bild till höger) följer också en välkänd standard.
Tidningen sticks i händerna på ett antal människor - alla fångades på Stockholms central - som helt förväntat hyllar tidningen: ”Superb, snygg, fräsch, mycket att läsa…”
Här valdes läsare i 50-60-årsåldern - en grupp som nya Söndag knappast vänder sig till.
Kvällspressens nyhetstidningar börjar samarbeta med flera partners.
Specialtidningar för motor, datorer, mat, hälsa, mode och motion lämnar materiel som huvudtidningen säljer på.
Där finns nog nästa steg - att helt släppa egna bilagor och lämna över det till specialtidningarna:
En nyhetstidning och en valfri vecko/månadstidning för ett paketpris.
Det bästa för två parter.
Säljare och räknenissar funderar nog på det.
Läsarna har börjat vänja sig.
I MORGON: Aftonbladets Hockey-bibeln!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar