lördag 5 mars 2011

Weekendkrönika: Chock, villervalla och syntest i rubrikerna

Titta på tidningssidan här bredvid.
Jag kastade en snabb blick och tänkte: ännu en annons på hela förstasidan. Reklam för en optiker.
Men sen läste jag närmare.

”Annonsen” var en nyhetsrubrik:
GOD SYN HAR BLIVIT EN KLASSFRÅGA FÖR SVENSKAR
Fyndigt eller bara förvirrande att göra rubriken som en syntest hos optikern med bokstäver i olika storlek?
Jag är lite kluven.
Först tror jag att läsaren tänker som jag - och hoppar över för att det är en annons.
En rubrik på vanligt sätt hade fått läsaren att stanna upp med blicken och fånga in artikeln.

Men sen ser jag det fyndiga också. Ett sätt att bryta den fasta mallen och överraska läsaren.
Kvällspressen brukar ta filmtitlar och affischer som förebild.
Fyndigt ibland, men har nu blivit för vanligt.
Är det något tidningarna behöver så är det att komma med något nytt och få läsarna att rycka till.

* Veckans överraskning.
Den kom i den tidning man minst kan vänta det - Sydsvenskan.
Se rubriken i klippet här bredvid:
Ur villervalla kom IdaKalla
Jag ger det full poäng direkt!
Det var en kul ordlek.
Övriga tidningar, inte minst kvällspress, körde standardorden om silvertjejerna och med bilder där tänderna sattes i medaljerna.

* Veckans ”chock”:
Expressen vill begränsa ordet chock i rubriker.
Ordet har blivit urvattnat och saknar kraft. Läsarna är trötta på eviga chocker. (bild: ”troschock”).
Inte en dag för tidigt kommer förslaget.
Stoppa även två andra ord: Super och succé.

sportsidorna borde följande uttjatade ord komma på stopplistan:
Guld. Miljoner. Europa. Kung. Hjälten. Rysaren. Dramat…
Det kan skapa villervalla på redaktionerna.
Kvällspressen har det inte lätt med orden. De måste vara korta och slagkraftiga.
Men snart kommer nya formuleringar som kan göra det lite roligare att läsa. När till och med Sydsvenskan klarar det bör det gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar