måndag 29 juni 2009

Driva eget - ett test för Anders Andersson

Ständigt denne Anders Andersson...
Den välkände skatterådgivaren och ekonomiexperten i olika medier har hittat en ny nisch: Driva eget.
Så heter hans nya tidning.

I lågkonjunkturen är det nya verksamheter som ska skapas och byggas upp.
Andersson driver själv sin roll i tidningen som egen företagare, precis som de andra i redaktionen. En av dem är hans första kollega i journalistkarriären, som nu svarar för formgivningen.
Tidningen kanske är Anderssons eget sätt att äntligen komma till skott. Att starta en egen tidning var hans och några kollegers första idéer. Allt var klart, men det var bara ett fel - de genomförde det aldrig.

Andersson poserar på första sidan och olika platser i tidningen. Han gör en liten Amelia-variant.
Men det är inte grabbarnas värld. Kvinnliga företagare och ídésprutor förekommer lika mycket.
Med Driva eget vill Andersson ge råd och mod till alla entusiaster och drömmare att våga förverkliga.

Det sprutar av entusiasm med både goda råd och lätt generella.
Knepen att sälja mera, billigaste fraktsätt, framtidens affärsidéer, konsten att vara delägare, att utnyttja internet, exportera, skatte- och aktietips...
Det är nytta och nöje i en matig, lättläst förpackning.
Formen är rak och enkelt uppbyggt i samma stil genom hela tidningen.

Driva eget har också hakat på en variant av tv-trenden från bland annat svenska Drakarna: den som kommer med bästa idén får 100 000 kronor.
Sju optimistiska kandidater ställer upp: engångs synål i plast, städklubb på nätet, ett nygammalt brädspel, eller någon av de andra.

Att driva eget är mer än ett jobb - det blir en livsstil.
Och mer än så. Bara den lilla rutan med ”viktiga siffror” kan ge egenföretagaren magsår...
Vad som saknas i tidningen kan vara en omvänd Sverker Olofsson - en som ryter till om de många snåriga reglerna för egna företagare - och kanske också mot besvärliga kunder.

I höst dyker Andersson upp i tv i en roll som påminner om tv-kocken Gordon. I sju olika fall ska han vägleda olika företagare att bli vinnare - eller försvinna.
Det kan det också vara för Andersson själv! Att starta en tidning i dag är en den hetaste affärsnischen. Med tredje numret verkar Driva eget vara på rätt väg - men det är läsarna och annonsörerna som avgör om det är en lysande idé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar