måndag 6 juli 2009

Den svåra Connoisseur är mest eftersökt

Gör något exklusivt - och tidningsläsarna blir nyfikna!
I ett halvår har denna blogg funnits och granskat många tidningar. Här är en resumé.
Den mest sökta tidningen är Connoisseur.
Dagligen dyker det in sökningar genom Google. Mest från Sverige, men i hela världen finns nyfikenheten; USA, Asien, Australien... Det kanske är utlandssvenskar som söker.
Connoisseur är miljonärernas egen tidning, fritt hemsänd om förmögenheten eller årsinkomsten når en viss gräns. Innehållet är inte det mest exklusiva, varken text, bilder eller formgivning.

En annan eftersökt är First Class concierge - den är till bonusdirektörerna och mångmiljonärerna. Den finns dock att köpa i välsorterade butiker.
Det visar vad som krävs för att överleva i tidningsmarknaden: hitta en målgrupp och ge dem vad de är intresserade av!
Här är några till:

Traktor - magasin för jordnära människor har hittat sina entusiaster. Marknaden verkar inte täckt - ytterligare en ny i samma område har dykt upp: Traktor Oldies. (Inte granskad här).
Vildsvin är en avknoppning som vänder sig till jägare. Här kan en tysk upplaga av den svenska modellen ligga i tiden. Vildsvinsstammen är störst i Tyskland.
Aktiv träning är en dansk tidning som fick en svensk utgåva. Jag hade lite synpunkter på att det var för lite svenskt och för mycket anonyma människor. Men tidningen har lyckats bra. Träning och hälsa ett område som går hem. I augusti ska jag granska en stilbildande tidning i den nischen.

Den verklige tidningsentusiasten heter Lars Yngve med sin Nya Upplagan. Den går i sin form emot alla trender men hittar alltid nya läsare. Och med den tecknade serien Mäktige Månsson - Österlens beskyddare, i varje nummer lär de bli ännu flera.

Annat tema: sälj tidningen på dig själv! Amelia Adamo har lyckats utmärkt bra med sin M-magasin, en av årets mest framgångsrika. I varje nummer finns Amelia själv på omslaget - superstajlad och retuscherad.
Leila Lindholm försöker på samma linje med sin Leilas country living - en avknoppning av tv-programmet.
Anders Andersson gör det med sin Driva eget - snart kommer han också i tv-program.
Kattis Ahlström gör det med Kattis & co - tv och tidning.
Det blir intressant att se om de tre sistnämnda klarar sig.

Och det mindre lyckade:
Red Tee ville fånga in kvinnliga golfare, men floppade både bland läsare och annonsörer. Nu har den lagts ner.
När & Fjärran kämpar för sin överlevnad. I den överetablerade resenischen har den inte hittat sin plats. Ett nytt förlag ska göra tidningen i ett försök att rädda den.
ThailandsMagasinet var jag lite kritisk till. Nu ska den göra en nysatsning i form och innehåll med att bredda området i Asien. Det kan ge fler läsare.
Skärgårdsliv är en vacker titel, men tidningen fångar inte riktigt in hav och skärgård. I senaste numret är omslaget en soffa med kuddar och rubrik om tapettrender... Det är att totalt missa målet!

Kvällstidningarnas söndagsmagasin har det kämpigt. Expressen har gjort om sin för tredje gången på kort tid. Aftonbladets minskar också.
En gissning är att kvällstidningarna dammar av en gammal tanke; de egna söndagsmagasinen läggs ner och olika samarbetspartners får göra dem i stället. Eller att köparna får välja en befintligt tidning till specialpris. Bonnier och andra förlag har många olika titlar att välja mellan. Räkna med någon sådan lösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar