söndag 19 juni 2011

Prisad - men behöver tvätta bort lite grått

Tidningar kommer med posten och Posten ger också ut egna tidningar.
Nyhetsposten heter en som vänder sig till de anställda.
Den har nyligen fått ett fint pris.

Juryn tyckte så här:
”För ett utmärkt resultat på ett något svårarbetat papper, med hög typografisk nivå och texter som vågar ifrågasätta”.
Vinnare och publik är inte alltid överens
Jag håller inte riktigt med här, även om jag inte är som Bert Karlsson i Talang och trycker rött kryss direkt.

Juryn borde tittat lite närmare på just pappret och texten.
Det matcher inte varandra särskilt bra.
Typsnittet känns ”tråkigt”, storleken på graden i minsta laget. På vanligt dagstidningspapper blir det bara grått och oinspirerande.
Dessutom inleds tidningen med väldigt tunga nyhetssidor - både i form och text - om dyster framtid för Posten. (bilden).

Lättare blir det när mer jobbrelaterade nyheter med personal kommer.
I reportagedelen som följer lyfter det ännu mera.
Bilderna ges utrymme, människor kommer fram.
Här görs det riktigt bra. (bilden).

I texterna framställs förstås det mesta som bra, både från postens kunder och om dess personal. Så mycket ifrågasättande tycker jag inte det är.
Kunder hyllar posten, en chef är nöjd med sin karriär och en medarbetare trivs med sin arbetsvardag, fina hjälpmedel i jobbet beskrivs.
Däremot blev temasatsningen om hållbarhet lite för tung. (bilden)
En sida med hälsa och näringstips med Anna Skipper är tyvärr rörig och svårläst. (bild nedan).

Texterna är ganska korta, men graden måste bli större.
Nu är det vanesak att vänja sig och regelbundna läsare kanske gillar det.
Formen är som många standardiserade dagstidningar.
Därför är jag inte så imponerad av juryns beslut.

För att få ett pris tycker jag det ska vara lite annorlunda och nyskapande.
Kanske ska jag hålla med koncernchefen Lars Idermark när han säger: PostNord står inför stora utmaningar.
Ytterligare en utmaning kan vara att ge Nyhetsposten ett lyft till - trots att den nyligen fick pris.

Fotnot: Priset var Svenska Publishingpriset 2010 i gruppen personaltidningar/näringsliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar