tisdag 5 maj 2009

Skärgårdsliv missar målet

Skärgårdsliv - titeln doftar hav och sommar.
Något att längta efter hela året.
En livsstil och boendemiljö många drömmer om.
Men tidningen Skärgårdsliv doftar inte hav och sjö.

Utan att förfalla för mycket åt tv-nostalgi som Skärgårdsdoktorn, Saltkråkan, Saltön, ljugarbänkar och fiskegubbar, så motsvarar inte tidningen förväntningarna.
Omslaget är en reklambild från en kökstillverkare! Där skymtar förstås en altan med stolar och lite hav. Rubriker speglar tre teman: kökstrender, badrum, bygga pool. Huvudrubrik är ”Härliga hem - unikt boende vid kusten”.
Kök, badrum och pool, var mest en form av produkt- och reklaminfo.
Samma med två artiklar om hotellet vid Hovs hallar och Kastellet/Badholmen utanför Vaxholm. Där skymtade dock vatten på bilderna.

Det unika boendet vid kusten var två olika hus, ett om inredningen, det andra mest trädgården.
Ett inredningsproffs som valt att bosätta sig på en ö nära stan, visades med några bilder på intredningsdetaljer, men inget om det lilla gula huset som nås på slingrande vägar. Inte en bild med vattenglimt eller med skymt av staden som ska ligga i närheten.
Det här påminner om andra heminredningstidningar och hus som ligger var som helst i landet.

Skärgårdsliv måste hitta till vad titeln säger, det måste vara annorlunda än livet i stan eller på landet och högen av andra heminredningstidningar.
Annonsmarknaden verkar vara god och den speglar mera vatten och skärgårdsliv.
Ett nummer av en tidning ger inte hel rättvisa.
Skärgårdsliv har förut haft problem, men rest sig.

Tidningen behöver mycket mer för att hitta sin nisch - hav, människor, miljö, livsstil.
Därför annonserar den också efter fler medarbetare, för ”ett av de vanligaste önskemålen vi får från våra läsare är att de vill se artiklar från hela vår avlånga kust”.
Bra att redaktionen kommit på det också.
Här bör finnas gott om jobb för skribenter och fotografer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar