tisdag 8 september 2009

Konsulten får ta hand om en egen tidning

Han har gett flera svenska dagstidningar en ny kostym.
Nu får Rickard Frank ta ansvar för en hel tidning när han kliver in som chefredaktör för Trelleborgs Allehanda.

Tidningen är inte är helt ny för honom. I våras var han med och gjorde om både TA och Sydsvenskan, två tidningar som i delar har samma innehåll och utseende och ingår i Skånemedia tillsammans med Ystads Allehanda och Kristianstadsbladet.
Men nu vill Rickard ge TA en mer egen profil.

Hur blir det att få helt ansvar för en tidning?
- Otroligt spännande och en stor utmaning. Jag har varit på DN, Di och framförallt Svenska Dagbladets redaktion under många år så den redaktionella miljön känns som hemma. De senaste åren har jag drivit en byrå som utvecklat tidningar på många olika sätt, alltså inte enbart design och formgivning.
Varför ser alla nästan alla svenska dagstidningar likadana ut?
- Ja, det undrar jag också. Jag tror inte att det i första hand är en design/formfråga, utan beror nog mer på att vi är så förbannat ängsliga. Det är inte många som vågar bryta mönstret och göra tidning på ren magkänsla. Så det hoppas jag kunna tillföra i Trelleborg - mer känsla och mindre måsten.

Nämn några svenska och utländska dagstidningar du gillar formen på?
- Filter och Offside tycker jag är fantastiska produkter. Marca i Spanien är också en favorit.
Kan en dagstidning lära av webben när det gäller presentationen?
- Absolut. Betydligt fler länkar och integrerade textformer vill jag se i pappret inom kort.

Metro och SvD har redesignat inför hösten. Vilken av dem gillar du bäst?
- Metro har jag ingen åsikt om, eftersom jag inte tilltalas av dess svaga innehåll och därför aldrig läser den. Jag läser hellre City.
- Vad gäller SvD så är jag besviken eftersom de lovade att göra en helt ny tidning med framtidens journalistik. Det skulle inte bara vara nya färger, typsnitt och vinjetter, men så kommer den i brevlådan med precis just det - nya färger, typsnitt och vinjetter. Blä, vad tråkigt.
- Dessutom har de tvättat bort mycket av SvD:s identitet och placerat tidningen närmare en hel drös andra tidningar rent anslagsmässigt.
- Tråkigt att SvD, som verkligen legat i framkant designmässigt de senaste åren, plötsligt följer designtrend skapad av andra.

Ni hämtar material från Sydsvenskan och andra byråer. Kommer det att redigeras om för att ge TA-profil?
- Principen att använda journalistik från Malmö istället för att använda TT från Stockholm tror jag är helt rätt. Däremot är det lite väl mycket som blivit Sydsvenskan i TA nu. En tydligare, mer egen identitet och mer Trelleborgsmaterial kommer adderas i framtiden.

Vilken tidning är bäst för folk på näset - TA eller Sydsvenskan?
- Ha båda så får du TA för halva priset.
Finns Trelleborgs Allehanda kvar som självständig tidning om tre år?

- Ja, och en stark sådan också.

Hur mycket tid lägger du ner på twitter och bloggande? Vad ger det egentligen mediechefer för något?
- Jag läser mitt twitterflöde ett par gånger om dagen, men skriver sparsamt. Jag plockar upp en hel del saker som är viktiga i mitt jobb.
Du är gaisare - hur går det ihop Trelleborgs FF?
- Ha, ha - är det Offsidegänget som lurat i dig det eller? Gais är ju ett riktigt losergäng.
- Nej, det första ord jag kunde säga var faktiskt AIK och det är fortfarande en passion. Jag gillar fotboll i alla dess former, även den som spelas på Vångavallen, så jag kommer att spendera mycket tid där. Men AIK:are förblir jag, jag tror att de fotbollsintresserade i Trelleborg skulle tycka att det var mindre trovärdigt av mig att säga att jag är TFF:are bara för att jag flyttat ner.

Jag avslutar med att önska din drömrubrik som du vill se på TA:as förstasida!
- Nej, den får du se i verkligheten snart i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar