onsdag 16 juni 2010

Antingen botar jag mig själv eller blir hypokondriker


Apoteksbladet - en tidning om att må bättre.
Jag fick den gratis på Apotek 1.
Att få något gratis mår man alltid bra av.

Titeln är inte den fyndigaste för en tidning, men säger vad den handlar om.
Mixen är en blandning av veckotidning och kvällspress - men i en lugnare ton.
Cissi Ehrling från Lets Dance och Alexandra Pascalidou är kändisar som lockbeten. Cissi måste träna för att inte bli grinig och Alexandra bjuder på grekiska rätter. Vi har väl sett det förut.

Kvällspressen kan skrika ut med ”Slipp ryggont med enkla övningar” men Apoteksbladet säljer det torrare med ”Ryggont - de flesta får besvär någon gång”.
Sådan är tonen. Sakligt och upplysande. Inte alltför uppjagande och hetsande.
För en kvällstidningsredaktör med sommartorka kan Apoteksbladet vara en uppslagsbok för att rädda löpsedlar.

Det stora temat är att förbereda sommaren; skydd mot solen och myggen, snygga fötter efter barfotalivet och första hjälpen för semestersexet.
Ett keligt djur hjälper många människor till ett lugnare och friskare liv.
Det korta notiserna med alla råden är många: blåbär mot tarmsjukdomar, råg mättar mer än vete, käken påverkar ryggen, acne i ansiktet, bråck vid magmunnen, rökfri på tio månader.
Artros och cystor, bihålorna, tinnitus, springmask, analutslag, rinnande snuva, leverfläckar, nässelutslag… allt!

Mår jag bättre nu? Som tidningsläsare gör jag det. Redaktionen har lyckats bra med en snygg och lättläst tidning med en blandning av underhållning och goda råd.
Följer jag alla råden förebygger jag det mesta och botar jag mig själv.
Eller så blir jag hypokondriker och inbillar mig all världens krämpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar