måndag 21 november 2011

Slipsnissarna lossar på knuten för att bättra på förtroendet

Slipsnissarna i finansbranschen har lossat lite på knuten.
De flesta har helt slängt snaran.
Nu är det uppknäppt och öppet i skjortan.
Det är ett första intryck jag får när jag går igenom tidningen Finansliv.

Klädstilen ingår väl som en del i att putsa på fasaden mot kunderna.
Det här är en hårt ansatt bransch.
Rådgivarna, som de vill kalla sig, ses av många kunder som moderna tidens hästhandlare.
De är enda vinnarna när sparslantarna ska placeras.
Fondplaceringarna går bara back, men avgifterna minskar inte och svider extra hårt.

Jag känner inte riktigt att det är tidning för kunderna. Den vänder sig mest till de som jobbar i branschen. Ett tydligt försök att bättra på ryktet.
Tonen av uppfostringskoder lyser i orden: ”lära känna kunden, tydlig och seriös, lova inte guld och gröna skogar, du kan lita på oss, kundnöjdhet…”

Beröm kommer när författarinnan Martina Haag snabbintervjuas och förklarar att hon gillar sin bank! Det visar sig vara en av de mest utsatta - Nordea.
Tre idrottsstjärnor, bland annat simmerskan Louise Karlsson och skidåkaren Per Elofsson, lyfts fram för att de efter idrottskarriären fått bra jobb i finansbranschen (bilden).

Finansliv har fått en hel del beröm för sin formgivning.
Här har de lyckats bra!
Det är också skickligt att göra en tidning som egentligen inte innehåller någon bildjournalistik.
I stället lyfts grafiken fram, ibland mer lekfullt än effektivt.

Bilderna är porträtt, porträtt, porträtt…
Alla verkar precis ha kommit från frisören och stylisten.
Poserande, välklädda, leende. Rak hållning, självförtroende i en bestämd blick in i kameran.
Bara två personer har behållit slipsen på.

Texterna är lättlästa, har bra balans och variationer. Här och där skjuter de in halvfeta stycken för att bryta av.
De lyckas också med typsnittet sans seriffer, hårt kritiserat av mig för att vara svårläst i andra tidningar. Här har det tillräcklig svärta och storlek. Även på färgbakgrunder går det bra att läsa.

Ibland har tidningen lite drag av Amelia: runda plattor med inlagda rubriker, pilar, linjer och streck.
Här hittar jag också modesidan ”sno stilen” och reportaget om hur man fixar nytt jobb i hemlighet bakom chefens rygg (bilden). I en hårt ansatt bransch kan det nog vara bra tips.

Tidningsmakarna bakom Finansliv har lyckats bra med formen. Många goda råd och knep på hur man gör det lättläst när bilder och texter inte är de mest gnistrande.
Här har de lyckats bättre än vad uppdragsgivarna själva gör med sina finansråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar