måndag 28 mars 2011

Gratis om Asien kan bli ännu bättre

Destination Asien.
Vad säger det? En stor kontinent.
Men som tidningstitel..?

Jag reagerar direkt mot logon: Destination i stor stil och därunder Asien i litet konstigt typsnitt.
Gör om!
Asien måste vara det starka, lysande ordet.
Det finns alldeles för mycket som redan heter ”destination”.

Nu behöver kanske inte tidningen något starkt signalord eftersom den inte säljs i affärer längre. Sedan en tid har den gått över till gratis prenumeration.

Det här numret är en special om Thailand.
En reporter fixade 14 dagars semester för 10 000 kronor inklusive allt.
Sex sidor är tips på Bangkoks bästa barer.
Intressant läsning, men texterna kunde varit rappare. En hel del onödiga ord och lite tempofattigt. En liten putsning hade gett ett lyft.

Och så hittade de något så ovanligt som en thai-svensk ishockeyspelare. (bild) Likid Andersson har kuskat runt i många länder och klubbar, nu är han förbundskapten för Thailands landslag.
Ett stort reportage handlar om thailändska viner.

Mitt i tidningen dyker en artikel upp med många reklambilder: Paradiset på Koh Samui. (bild) En presentation av en hotellanläggning som erbjuder all inklusive. Sen bläddrar jag tillbaka och ser en helsidesannons från samma hotell! Hmmm, det är lite av knepet ”sätt in en annons så skriver vi en positiv artikel”. Inte alls bra.

Textspalterna har en ovanlig uppbyggnad - två smala spalter med en bredare i mitten.
Bilderna är många, men inte särskilt roliga. De flesta verkar vara turistbyråbilder. Den personliga touchen saknas.
Jag saknar också bildtexter på flera ställen. Ibland är de infällda i bilden, men svåra att upptäcka.

Förut fanns en tidning som hette ThailandsMagasinet, men den gick i kaputt. Den hade problem med själva presentationen.
Destination Asien har absolut en marknad. Många länder, intressanta resmål, storstäder, sol och bad, kultur och natur, äventyr.
Även Destination Asien bör ta en titt på själva stuket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar