torsdag 24 februari 2011

En blandad buffé som är gratis

En framdukad buffè.
Ja, tack - det är svårt att säga nej till.
Lite lätt plockmat, kanske en hel brunch eller ett smörgåsbord.
Buffé heter också ICA:s kundtidning.

Tidningen följer samma koncept på sidorna. Mycket mat och recept i en färgstark blandning.
Här bjuds det på tips om fondue, smårätter, veckomatsedel och testad rätt.
Människor blandas in i bilder och texter vilket gör det mera levande än att bara stapla in recept.

Recept och många bilder blandas friskt utan att det blir rörigt. Maten i bilderna verkar vara ”hemlagat” som inte förstärkts på konstgjort sätt för att se extra aptitligt ut som i en del andra mattidningar.
Det gick även lätt att läsa text lagd på grön bakgrund, något som flera tidningar misslyckas med.
Lite kritik har jag mot betygsrutor som finns längst ner på vissa sidor. Onödigt smått och svårläst!

Bara matrecept blir för tråkigt i en tidning. Två artiklar ”spär ut” maten. Glada Hudik-teatern, som även är stjärnor i ICA-reklamen, kommer nu som långfilm om sin verksamhet. Det är förstås lite reklam eftersom det går att köpa biljetter med bra rabatt till premiären.

Food trucks är en trend i USA (bilden). Stora bussar med komplett inredda kök rullar runt och ställer sig på olika platser och frestar med vällagade rätter till lunch.
Det är bara att hoppas att trenden sprider sig till Sverige. Har man fått nudlar, kycklingspett och jordnötssås hälld över i en enda joxröra, så måste det bli kö till ett riktigt gatukök.

När jag kommer till sista sidan finns en tävling om att vinna matcheckar.
”Bläddra och läs igenom Buffé lite extra noga den här gången så har du inga problem att svara rätt på frågorna.”
Det stämmer. Jag behövde bara bläddra tillbaka för att kontrollera svaret på en av de fem frågorna.
Om det är lite lätt att vinna en matcheck för 250 kr återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar