Visar inlägg med etikett Buffé. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Buffé. Visa alla inlägg

måndag 18 april 2016

Gratis magasin i butiken farlig konkurrens


Ett gratis magasin till sina kunder.  Många affärer har satsat på det.
Flera av dem tar både läsare och annonsörer från betalda tidningar.
365 kommer från Naturkompaniet och Käk från Lidl. Dessa två har jag tittat på.
Likheter mellan dem finns, främst i det matta miljövänliga pappret.


365 har undertiteln "Gör vardagen till ett äventyr". Titeln syftar väl också på att alla årets 365 där är lämpliga för någon naturupplevelse.
Våren har ännu inte kommit till Naturkompaniet. Vårnumret dyker upp 21 april, så i de här numret är det ännu vinter.
Av de 80 sidorna är 35 redaktionella, 34 sidor är prylkatalog, resten annonser.


365 har fått en hel del beröm för snygg layout. Stramt och lättläst. De inledande sidorna med småplock (bild ovan) tycker jag mig känna igen från flera andra tidningar. Notiserna är lagda i spalter avskilda med tunna och tjocka linjer, små rubriker och flera stora siffror som signaler.
Vinterkul är temat och det kan innebära att kämpa en dag i utegymmet (bild ovan) eller en weekend med röda kinder och vit snö i Riksgränsen. En mörkerkikare är bra för att spana i naturen när ljuset inte är det bästa. Att klä sig rätt för att slippa fukten är en guide på lämpliga plagg som finns hos Naturkompaniet.
Tony Irwing (bild nedan) förknippas inte direkt med naturen, men han måste ha nära naturen, det är där han hämtar kraft i sitt hektiska liv. Att bada gör honom glad och när han går i skogen tänker han. Allt lärde han sig hos scouterna, dit pappa tvingade honom som krav för att han skulle få dansa.


Texterna är i två raka spalter, en hel del vitt mellan text och bilder. Stramt utan något onödigt.
Från mitten är det en ren prylguide (bild nedan) med tre inskjutna artiklar på enkelsidor. Alla prylar är frilagda och på vit bakgrund. 

Lätt att få en uppfattning av hur det ser ut och priser finns med.
Det får ses som ett rakt komplement till samma som finns på nätet. En dyr och påkostad variant på papper. Som magasin att läsa känns den elegant med sitt matta papper och limmade rygg. Men om den vill konkurrera med andra betalda, är nog läsningen lite tunn.
*     *     *


 
Käk är rakt och enkelt ord, men kanske mer signal på grabbig och stabbig mat.
Käk som matmagasin är riktigt elegant och innehåller en hel del finess i matlagning, men inget komplicerat.
På omslaget glänser logon, vissa rubriker och små röda plattor som om det är något påklistat.


Pappret är matt, form och layout är proffsigt snyggt. Mest är det ett bildmagasin. Mat ska se gott och lockande att laga. Här lyckas Käk bra. Formen påminner helt om BAKA, magasinet jag skrev om förra veckan. Där hade jag synpunkten på att motiven i bilderna alltid låg på mörk bakgrund och med recepten inkopierade. Käk har samma uppbyggnad i bilderna. Snyggt, men om magasinet ska finnas i köket vid tillagning som kan det bli svårläst.

Det är elegans i bilderna och vackert för ögat. Rätterna lockar fram aptit och inget verkar svårt. Detta är vår- och påsknummer som mat som hör dit dominerar.
Krögaren Mimmi Siezing dukar upp hela påskmenyn (bild ovan) på åtta sidor. Längre fram kommer bakning med olika bröd (bild nedan). Hela uppslaget påminner om motsvarande i BAKA och man kan undra vem som kopierat vem. Sist kommer en maffig chokladtårta.


Enda renodlade reportaget är en inblick i en grisgård (bild nedan) och en av leverantörerna till Lidl. Tipsen om ekologiska kryddor kommer från en inköpare på Lidl och nyttiga hälsodrycker är hämtad ur en ny bok som går att vinna om läsaren berättar varför man ska handla på Lidl.

Lidl har ryckt fram i Sverige, ljusa fräscha butiker, kanske inte samma "värme" som Icas butiker utan mera strama och rak uppläggning. Bra priser och alltid med fyndlådor.
Med Käk tar de upp konkurrensen med Icas Buffe och Coops Med Mera. "Farliga" gratismagasin som kan få många att undra varför de ska betala för någon av de många tidningar om mat som finns i hyllorna.

måndag 5 september 2011

Hollywood mot bönder i kundtidningsstrid

Ica dukar upp med Buffé och Coop med Mersmak.
Två kundtidningar som är ganska lika som bär.
Mycket mat och recept.





Buffé
vill vara lite trendigt aktuell. Ungefär som i tv-reklamen.
Mersmak vill vara mer präktig och miljömedveten.
Buffé dyker upp hemma hos Hollywood-
frun Maria Montazami som bjuder upp till just buffé.
Mersmak satsar på svamplycka från skogen - och morotsodlande bönder på Gotland.

Skilda världar och kontraster. Två omslag som lockar olika typer av läsare.
Hollywoodfrun är aktuell i höst igen och skapar känslor. Hennes fester är alltid lite extra där varje gäst ska känna sig särskilt välkommen.
Här bjuder hon på tilltugg som ostbollar och lite annat smått och gott med kalifornisk/svensk ton.

Buffé ger lite mera glamour i reportagen.
Pappret har mera glans och fler människor dyker upp och berättar om sina recept.
En italiensk kock visar klassiska recept - ur egen bok. Tidningens receptmakare frestar med ryska rätter.
Ett läckert bilduppslag visar 10 snabba mellanmål.
Däremot känns det fel att öppna tidningen med ett grilltema. Det har alla tidningar på våren. Här frestar de med vildsvin och wokade kräftor.

Mersmak möter Hollywood med svamp och morötter.
Svamp har dock många tidningar haft nu i höst. Här är det artisten Anna-Lotta Larsson
Men morötter tillhör nog det mindre ”sensuella” på matbordet.
De två odlande bönderna på Gotland har dock lyckats med sina odlingar och hittat nya köpare.
Och så frestar de med läckra plättar, drinkar och smoothies av morötter.
Änglamark en ett annat präktig tema i Mersmak.

Skillnaden i tidningarna ligger mest i reportagen.
Lite flashigt i Buffé och präktigt i Mersmak.
Matrecepten presenteras likadant.
Båda tidningar tävlar om en utmärkelse i Svenska Publishingpriset.
Som ett gratis alternativ till andra mattidningar fungerar de bra.

torsdag 24 februari 2011

En blandad buffé som är gratis

En framdukad buffè.
Ja, tack - det är svårt att säga nej till.
Lite lätt plockmat, kanske en hel brunch eller ett smörgåsbord.
Buffé heter också ICA:s kundtidning.

Tidningen följer samma koncept på sidorna. Mycket mat och recept i en färgstark blandning.
Här bjuds det på tips om fondue, smårätter, veckomatsedel och testad rätt.
Människor blandas in i bilder och texter vilket gör det mera levande än att bara stapla in recept.

Recept och många bilder blandas friskt utan att det blir rörigt. Maten i bilderna verkar vara ”hemlagat” som inte förstärkts på konstgjort sätt för att se extra aptitligt ut som i en del andra mattidningar.
Det gick även lätt att läsa text lagd på grön bakgrund, något som flera tidningar misslyckas med.
Lite kritik har jag mot betygsrutor som finns längst ner på vissa sidor. Onödigt smått och svårläst!

Bara matrecept blir för tråkigt i en tidning. Två artiklar ”spär ut” maten. Glada Hudik-teatern, som även är stjärnor i ICA-reklamen, kommer nu som långfilm om sin verksamhet. Det är förstås lite reklam eftersom det går att köpa biljetter med bra rabatt till premiären.

Food trucks är en trend i USA (bilden). Stora bussar med komplett inredda kök rullar runt och ställer sig på olika platser och frestar med vällagade rätter till lunch.
Det är bara att hoppas att trenden sprider sig till Sverige. Har man fått nudlar, kycklingspett och jordnötssås hälld över i en enda joxröra, så måste det bli kö till ett riktigt gatukök.

När jag kommer till sista sidan finns en tävling om att vinna matcheckar.
”Bläddra och läs igenom Buffé lite extra noga den här gången så har du inga problem att svara rätt på frågorna.”
Det stämmer. Jag behövde bara bläddra tillbaka för att kontrollera svaret på en av de fem frågorna.
Om det är lite lätt att vinna en matcheck för 250 kr återstår att se.