fredag 20 februari 2009

Destination - ett svävande namn på resetidning

Aftonbladet trappar upp kvällstidningarnas strid med bilagor med en ”ny” resetidning - Destination.
Det sker en månad innan Expressen kommer med sitt nya 84-sidiga resemagasin.
Aftonbladet samordnar tre bitar under namnet Destination: papperstidning, sajt och en sökmotor för alla resor.
Destination är i pappersform gamla Resa med nytt namn och viss uppfräschning i formen.
Men namnet... Destination... låter lite svävande. Flera städer och regioner har haft Destination som dragord: Gotland, Norrköping, Mallorca, Funäsdalen, Kalmar, Stockholm...
Som nytt tidningsnamn låter det profillöst.

Det är bredd på destinationerna i tidningen och det satsas på trenden, att resenären vill uppleva och göra något: bjuda in sig själv på grillfest i Buenos Aires, vandra ovan molnen i Indonesien eller ta volontärsemester och bygga hus i Nepal, hitta okända stränder på Kreta, med tips och erfarenheter från skribenterna och söka upp kändisbyn Deia på Mallorca.
Annat är mera i guideform: världens 10 bästa spa, hitta resan under 10 000 kronor, 36 timmer i Warszawa, sommarens 6 hetaste nya resor.
Av tidningens 60 sidor är 11 annonser.
Ett öppningsuppslag var tveksamt: en dragbild över hela uppslaget från en skidbacke i Norge, ingen rubrik och pytteliten text om var det var och hur man tar sig dit. Det grep inte tag i läsaren. Kunde lätt ses som en annons - om det inte var en förtäckt sådan...

Formen är fräsch och lättläst, tempot är högt med växlingar mellan lätta och tyngre grejer. Det är en snygg tidning.
Av tidningens 60 sidor är 11 annonser.
För 10 kronor extra med huvudtidningen en gång i månaden, är det en stark konkurrent till resemagasinen.
I nästa månad kommer Expressen med sin nya resebilaga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar