tisdag 25 augusti 2009

Lite profillöst på 18 minuter


18minuter - på den tiden kan mycket hinnas med, t ex att läsa en hel tidning.
18minuter heter Uppsalas gratistidning - tänkt att kunna läsas på 18 minuter, men namnet är också kopplat till riktnumret 018.Kursiv

Loggan 18minuter ger ett kraftfullt intryck och förstasidan har drag av Metros uppbyggnad.
De tre första insidorna är lokala nyheter från Uppsala. Även här är sidorna lite Metro, som den var före höstens redesign. Grafiska signaler finns även från City, bl a det röda.

Resten av tidningen är ett samarbete med TT/Spektra. Materialet och sidorna känns därför igen från flera andra tidningar som köper in det.
Det gör att 18minuter upplevs som lite profillös. Främst Sverige/världen-sidorna är tunga.
Lokal sport och nöje får mindre utrymme, där är det mest riks.

Den egna profilen i loggan 18minuter går inte igenom på insidorna.
Inget är nyskapande. Det blir lite av vanlig morgontidning och gammal Metro.
Ett alternativ för de tidningslösa hushållen som vill ha något som påminner om en morgontidning.
Rörligt folk och pendlare på bussar och tåg, önskar nog att den är mer lättläst.
Texterna är längre än i Metro och typsnittet upplevs som mindre, även om det är ytterst lite.
Framförallt för att fånga in de unga läsarna, studenterna och gymnasieeleverna, borde formen varit piggare.

- Men i vår lokala kampanj mot Metro så har de gett upp sin ställposition på centralstationen i Uppsala, säger Jens Pettersson, redaktör som också redigerar, och han har två reportrar som både skriver och fotograferar.

Nu hade redaktionen inte så stor möjlighet att skapa en egen profil.
- Vi fick tre veckor på oss från beskedet att köra igång till första numret skulle vara ute. TT/Spektras form fick bli en grund för att hålla kostnaderna nere.
- Vi är en liten grupp som förväntas skapa rätt mycket material på kort tid så vi är sammansvetsade med en stark nybyggaranda. Det är fantastiskt roligt att jobba med 18minuter.

Uppsala Nya Tidning bestämde att fortsätta utgivningen i höst.
- Det drivs som ett projekt än så länge, säger Jens Pettersson, som är hemlig om långsiktigheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar