måndag 30 augusti 2010

Bubblande framgångar för Damtidningen

Det här är tidningen där det skålas i bubbel!
Svensk Damtidning är upplagevinnaren i sommarens kronprinsessbröllop.
Kvällspressen satsade hela våren hårt på Victorias bröllop för att ta tillbaka upplageraset, men fick se sig slagna av ”den gamla damen”.

- Vi är Den Kungliga Veckotidningen, en helt ohotat nisch där ingen slår oss på fingrarna, starkare efter kronprinsessbröllopet, säger Eva Åström, (bilden nedan) redaktionssekreterare på tidningen.
- Kändisracet leder kvällstidningarna med råge. Och deras kändisar av Linda Rosing-kaliber, dokusåpakändisar som kan hoppas på 15 minutes of fame - sådana skriver vi aldrig om i Svensk Damtidning.

Kvällspressen, med sina hovreportrar och märkliga ”källor” och ”vänner” nådde någon dag bättre säljsiffror. De gav även ut extra bröllopsbilagor.
Men damtidningen nådde ändå rekordsiffror. Läsarna verkar älska den.
- Jag såg nyligen en läsvärdesundersökning, säger Eva Åström, där en av frågorna var: Om Svensk Damtidning är slut i din affär, vilken köper du då? Den stora majoriteten svarar: Ingen.
- Ingen annan tidning i Allers förlag har liknande siffror, säger Eva Åström.

Det är en tid sedan damerna Ebba Samuelsson och Lisa Winnerlid styrde på redaktionen.
Då var tidningen ofta i blåsväder när kändisar rasade över hårda rubrikvinklingar. Det har hänt även på senare år också. Nu verkar det lite lugnare. Rubriker har täckning i texten, åtminstone i det här numret.
Hovfotografen Charles Hammarsten hänger ännu med, lika pålitligt som monarkin själv.

Mycket känns igen i Svensk Dam. Den har genomgått lite förändringar, men någon revolution är det inte. Finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept. Layouten är bekant: rubriker in i bilder, bilder på snedden, friläggningar, inkopieringar, färgplattor - lite tårta på tårta.
Designade tidningar når inte läsarna - det är de lite ”fula” som vinner.

I mitten av tidningen kommer en paus med tips på krämer och lite mode, innan det brakar loss igen: bilder, bilder, bilder. Kungligheter, deras vänner, adeln och kändisar poserar rakt upp och ner inför kameran.
Kändis- och skvallertidningar är tidlösa. Man måste alltid kolla datum för att förvissa sin om att det är veckans nummer.

Det är societetsbröllop med frack och glänsande långklänningar.
Sommarfester på ”guldkuster” och öar. Hotellinvigning på Mallorca. Solbränna och nya kärlekar. Utländska kungligheter.
Inblick i slott och herresäten, gallerivernissage, krog med recept.
Pålitligt och igenkännande. Som om jag aldrig missat ett nummer någon vecka, månad eller i flera år. Kungligheter och kändisar är desamma. Bara något år äldre och lite mera fårade.

Visst är kvällspressen lite före med det snabba. En del är hämtat därifrån.
Kändisar i de aktuella notiserna ”har berättat” eller ”sagt” något, men inte till Svensk Dam.
Tidningen har dock flera egna intervjuer med många citat och de tar fram en hel del bakgrundsfakta om ”nya” kändisar.
Ett snyggt jobb är att leta fram jämförelsen i bilder mellan kungen och Silvias bröllop och Victorias och Daniels. Vacker tittlikhet, men lite sent i augusti, när kvällspressen hade det dagarna efter bröllopet.

Resereportaget handlar förstås om Silvias födelsestad Heidelberg i Tyskland. Dit går det att vinna en resa genom att svara rätt på tre frågor. En skummande öl och en stinn korv är långt ifrån en kunglig meny och det missade jag när jag en gång gjorde ett stopp i stan.

När jag räknat skribenterna ser jag att det är tre stycken som skrivit de flesta artiklarna i den 80-sidiga tidningen.
Måste vara svettiga veckor på redaktionen.
Så visst är damerna värda att få skåla i lite bubbel ibland!

FOTNOT: - Vi sålde 265 000 exemplar av bröllopstidningen, en helt otrolig siffra som faktiskt ligger 80 % över fjolårssiffran, motsvarande nummer 2009, säger chefredaktör Karin Lennmor.
- Resultatet för juni-juli är fantastiskt, vi gjorde ett kanonresultat, men går inte in på siffrorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar