söndag 8 mars 2009

"Nya" Sydsvenskan - grådassig och tung premiär.

”Nya” Sydsvenskan landande hos sina läsare i lördags.
Efter lång tids planering, läsarundersökningar och inkallande av olika “gurusar” blev resultatet mest - grått, tungt och svårläst.
”Vi är gammelmedia”, säger chefredaktören Daniel Sandström i en kommentar om nysatsningen.
Efter en första titt i tidningen är det lätt att hålla med honom.
Sydsvenskan verkar leva i en tro att läsarna mest är 40-talister och pensionärer som älskar att läääääääsa och har hur lång tid som helst på sig

Några reaktioner:
*Förstasidan gav inget intryck av något nytt och piggt.
*Texten på insidor har fått ett nytt typsnitt men intrycket är att just den gör det svårare att läsa.
*Många annonser gjorde det svårt att få struktur.
*Kultur och nöje slog ihjäl sig självt.

*Bilderna skulle få utrymme. På hela mittuppslag låg en bild från skördetröskor i en åker i Brasilien. Inget som grep ögat, svårläst textruta.
*En kvinna berättade om hemlösheten. Hel bild på ena sidan som visade en vissen ros, all text på högra sidan. Var kom bildjournalistiken om hennes miljö fram?
*En sida med matpriser i tabell blev svårläst.
*Krönikören Claes Fürstenberg är underhållande och lättsam, men fick ingen sådan utformning. Krönikans placering gav intryck av att den var ”allvarlig”.
*En hel tidning om redaktionen och hur tidningen kommer till. 24 timmar på redaktionen var gjort som en spelschema, men blev helt oläsligt.

Första intrycket av en ”ny” tidning är ofta omtumlande.
När det satt sig efter ett par dagar kan det kännas mera rätt.
Och mycket riktigt - i dag söndag var den klart bättre!
Kraftfull förstasida, bra nyhetsjobb med bilder kring Davis cupmatchen, nyhetsveckan på mitten fick lätt utformning - det blev lättare med rakare struktur.
Även Malmö och Omkretsen kom fram bättre.
Men stackars Anja Gatu - murrig vinjettbild.
”Nya” Sydsvenskan är ändå traditionell.
Det är lite mycket Dagens Nyheter-kopia.
En "ny" tidning borde ha strävat efter:
Kortare texter. Lättare att hitta. Högre tempo.
När tidningen samordnas med webb och mobil borde det blivit lite djärvare.

3 kommentarer:

  1. Hittade din blogg idag efter ett tips och det var ju nice med en professionell tidningsslugger som slår till från sin utkikspunkt.

    SvaraRadera
  2. Varför ändra typsnitt från bra till ett som var väldigt svårläst? Claes Fürstenbergs krönika gick inte ens att hitta trots ivrigt letande. Hittade Anja Gatu som alltid är läsvärd. Lördagen premiär blev bara grå, grå och åter grå. Tack och lov repade det sig till söndagen då man kände igen lite av den "gamla" Sydsvenskan.

    SvaraRadera
  3. Efter all reklam om "nya" Sydsvenskan blev jag besviken. Mycket nytt men inte till något positivt. Att det var billigare att annonsera visste jag men att större delen tidningen skulle innehålla annonser var en mindre kul överraskning. Vad hände med "Kultur & Nöjen". Så tråkig att man somnade innan man kommit till serierna och TV-tablån.

    SvaraRadera