torsdag 14 maj 2009

Leilas varma ögon räcker inte

Varma bruna ögon möter läsaren på omslaget. Och ett fat med bruna bakelser.
Leila Lindblom heter hon som ler. De bruna bakelserna är några av hennes favoriter.
Det är Leilas tidning i eget namn - Leilas country living.

Trenden att sälja på sitt eget namn känns igen från Amelia, Kattis, Tove... Tidningen är också en koppling till Leilas tv-program i TV4+
Men vad vill Leila med tidningen? En snabb titt på rubrikerna på omslaget ger intryck att det är en engelsk lanttidning: Let´s go to bed, Spice up your life, For a desperate housewife... och så: Belissimo! Grillat på italienska.

Leila ler varmt från många bilder. Hon och några kolleger tipsar om vad de tycker om: italiensk mat, krogar i New York, biodling, kryddträdgård, heminredning, sovrum, emaljprylar...
Mamma är också med. Hon skriver att hon är en riktig hönsmamma. Hon har skaffat fem höns och två tuppar.

Men det mesta verkar reklam och produktinfo. Vackra bilder med texter som talar om vad det är, heter, kostar och finns att köpa. Och att Leila kanske tycker om det. Och får betalt för att skriva om det... Den tanken ligger på lut.
Bilderna ger ett varmt intryck. Men tidningen är ljus och känns blek, saknar kraft. Texten har dålig svärta och är inte helt lättläst. Rubrikstilarna varierar och flera är handskrivna.

Det är svårt att ta till sig Leilas tidning, trots hennes egen värme.
I dagarna har nummer två kommit ut. Den har lite mer rubriker på svenska.
Om det kommer fler nummer är oklart. Leila kan få svårt att ta sin plats i tidskriftshyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar