måndag 16 maj 2011

Skärgårdshem försvinner lätt i mängden

HEM lyser det starkt i namnet.
Och så lite diskret: Skärgårds.
SkärgårdsHEM heter tidningen - inredningsdrömmer i skärgårdsstil.

Jag tycker mig känna igen tidningen. Mycket riktigt - den hette Skärgårdsliv förut.
Jag var inte helt förtjust vid den genomgången.
Jag tyckte inte det var något som kunde kallas skärgårdsliv.
Inga människor och inget liv.
Mest var det reklamtexter för hus och produkter.

Jag känner inte så mycket mer för den nya varianten heller.
De fyra husen som skildras ligger förstås i skärgården eller vid vatten.
Med ”otrolig havsutsikt”, på västkusten eller strandnära.
Lite vatten kan skymtas på en del bilder.

De flesta sidor är markerade med inredning eller inspiration.
Visst har en del interiörer profil: råa trästockar eller vitmålade plankväggar, lite ruffig sjöbodsstil, spröjsade fönster, trasmattor och några gungor av rep och trådar, enkla solstolar på altan och i trädgård.

Inte överraskande dyker det upp flera sidor med grilltips. Vilken tidning har i vår INTE haft grilltips?
Några sidor med sköna sittplatser ute är fotograferade vid vatten och träbryggor (bilden), men framstår som vilka reklambilder som helst med och tillverkare och priser.

Layoten är enkel och lättläst. Stora bilder, kortare texter.
Men känslan av en personlig tidning, med närheten, värmen och människorna - den finns inte där.
Fortfarande blir det mest som en tittvänlig katalog.
Det förstärks av de många annonserna.

När tidningen hette Skärgårdsliv levde den inte upp till några förväntningar och som SkärgårdsHEM blir det mest hem som lyser mot läsaren.
Den sticker inte ut. En stark profil av skärgård tycker jag inte kommer fram.
Och det gör det nog tufft bland heminredningstidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar