torsdag 2 april 2009

Pia tog steget från kvällstidning till familjetidning

Strax efter fyllda 50 bytte Pia Ljungqvist sida.
Från tufft nattjobb och hårda rubriker med Kvällspostens löpsedlar och förstasidor till Allers, en familjetidning med mjuka reportage om människor.
Människoöden som ofta går att hitta mellan raderna i kvällspressen, men som sällan kommer på förstasidan i familjetidningen.
Det som säljer är mat och korsord.
Här behövs inte den spetsade jakten på säljande starka förstasidor.

Tröttnade du på nattjobbet i kvällspressen eller var det en stark dragning till familjetidning som fick dig att byta?
- Nattjobbet höll på att ta knäcken på mig. Dessutom var jag trött på gangsterlöpen och de hårda vinklarna. Allers har en högre etisk ribba än kvällspressen, det uppskattar jag. Vi bemöter våra läsare med stor respekt.
Vad ogillar du i dagens kvällspress?
- ­Tramset när två personer har ett meningsutbyte i en studio och det slås upp som "attack". Hälsokostpreparat som okritiskt hyllas i tidningen fast de kan vara skadliga.­ Men kvällspressen är också bäst i skarpa nyhetslägen, 11 september, tsunamin, upplösningen på Helénmordet. Jag är glad att jag fick jobba på KvP då, mitt i stormens öga, med duktiga kollegor.

Jag har senaste Allers här. Tycker den ser likadan ut i dag som på 80- och 90-talet. Hur lyckas ni och andra familjtidningar, utan några förändringar?­
- Vi utvecklas hela tiden men gör aldrig någon flashig redesign. Vi förändras med läsarna hela tiden. Skulle du jämföra tidning för tidning ser du skillnaderna.
Hur stimuleras medarbetarna? Känner de inte att de fastnar?
­- De har drömjobbet och får skriva om det de är intresserade av. Det är stimulans i sig, sedan arbetar vi för att ständigt förbättra vår kvalitet och utvecklas i yrket.
Vilken är medelåldern på redaktionen?
- 43,5 år. Lägre än man kan tro.

Hur får ni tag i alla människor i hela landet och får dem att ställa upp?­
- Läsare ringer och tipsar oss, frilansare tipsar också. Vi läser nästan alla svenska lokaltidningar. Folk ställer oftast upp för oss, vi är en tidning man har förtroende för. "Jaså, är det Allers, ja då ställer vi upp".
Säg några drömreportage du vill se i Allers.
­- Vi har drömreportage varje vecka när människor delar med sig av sina liv. Extra glad är jag över att Anna-Maija, som överlevde flygkraschen i Madrid,valde att bara berätta om sin upplevelse hos oss.
Av kvinnobilden i Allers får man lätt intrycket att kvinnor gillar att laga mat, bry sig om familjen, lösa korsord, baka, sticka och läsa kärleksromaner. Kan du känna igen dig själv där i din fritid?
- Kvinnor gör sådana saker. Jag med, fast jag varvar det med att göra tidning, sitta i budgetmöten, tvätta bilen och träna.
Vad är ett bra reportage som är positivt och stimulerande i lågkonjunkturen?
- Samma som i högkonjunktur. Något man blir glad av, glädjen i att få dela en annan människas upplevelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar