tisdag 14 december 2010

Bara Facebook och inget annat

Facebook - överallt! På fritiden, jobbet, mobilen, i Google…
Och nu också med en egen tidning!
Facebook för alla heter den.

Behövs den egentligen? När ”alla” nu gått med i Facebook alldeles själva och verkar veta hur det funkar.
Ja, sett till en hel del fummel är nog många lite osäkra.
Hela tidningen är en instruktionskurs i hur man kommer igång och går vidare.

Här radas allt upp - från inloggning och registrering till mera avancerad uppbyggnad fram till slutet då du kanske vill logga ut för alltid.
Att det handlar om Facebook behöver ingen tvivla om.
Överst på alla sidor står ”Facebook för alla” i en blå platta.
Och i nästan alla rubriker finns ordet Facebook.

Variationen är rubriker som börjar med ”Så…”.
”Så kommer du i gång… så skyddar… så skapar… så lätt… så trimmar… så bygger… så designar… så skräddarsyr…
Lite tjatigt på varje sida, men möjligen enkelt och pedagogiskt.
Irriterade är de små tipsrutorna där pytteliten text läggs i orange bakgrund. Extremt svårläst.

Skärmbilder visas på hur sidan ser ut och steg för steg visas hur man fyller i.
Viktigt är att lära sig om sekretessen, vad man ska lägga ut och inte i text och bilder och vad vänner eller alla ska få se.
Kunskaper som många inte lärt sig.

Ju mer jag bläddrar ju längre in i Facebookvärlden kommer jag. Hur jag startar en grupp, designar min beundrarsida, hur jag använder den i jobbet, fixar jobb och kunder, lägger in annonser, spel och tilläggsprogram och hur jag lägger in den i mobilen.

Helt riktigt kommer sen på slutet ett test: ”Har du blivit beroende av Facebook?”
Att alltid ha en flik som visar att du är inloggad eller att du har en känsla av att missa något om du inte loggar in, är varningssignaler.

Det är en bra instruktion för den som vill gå vidare och lära mer än att bara gå in och kolla vännerna och slänga en kommentar ibland.
Men som tidning tror jag inte det kommer fler nummer av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar