torsdag 10 mars 2011

Minst - men största upplageökningen!

All sol över Karlstad!
500 nya tidningsläsare.
Pris för bästa omgörningen.
Den lilla Karlstads-Tidningen svarar för det.











När
jag för första gången jämför Karlstads-Tidningen, både gamla och nya, så syns förändringen direkt.
Nu är det sista numret av gamla tidningen (lilla bilden) och den första i nya formen från maj i fjor som chefredaktör Eva Dahl skickat mig. På ett år bör den nya ha ”suttit sig” och kanske fått lite ändringar.

Upplageökning och pris för omgörning är inte illa av en tidning med 2900 exemplar i upplaga som kommer ut en dag i veckan. Så den lilla redaktionen kan njuta av att skåla. (bilden)
Mycket tillskrivs omgörningen av formen med en yngre ton och kraftfullare stil.
För omgörningen anlitades David Kalitzki.

Den nya ettan är tajtare med mer svärta och fler puffar.
Jag reagerar lite mot den nya logon i topp. Lite märkliga typsnitt.
”Karlstad” kommer inte fram så tydligt då den undre ”tidningen” är dominerande stor och ”slår ihjäl”.
Rubrikpuffarna över och under klämmer också ihop allt.

En sak sa mina ögon ifrån om: texterna är svårare att läsa efter omgörningen.
Den gamla brödtexten hade mera luft mellan raderna och var lättare att läsa.
Notiserna är i det tunna typsnittet Sans serif. Liten, svag och ”tråkig” för ögonen. Man hoppar lätt mellan raderna eller hoppar över allt. En krönika i bred spalt i det typsnittet är absolut inte läsvänlig (nu ändrat till större grad).
Jag är inte säker på att yngre läsare gillar typsnittet.

Men ju mer jag bläddrar grips jag av förändringen.
Reportagen lyfter, människor kommer fram bättre. Kraft i rubrikstilar, mycket bilder, stora och små i växelspel.
Studenter har ett uppslag, folk i vimmel också. Tv-sidan är slopat (finns i en separat bilaga). Istället en sida med tips på kultur och nöjen. (bild nederst. Nu ändrat till stående sida). Säkert ett rätt grepp. Yngre läsare glor inte på tv, utan rör sig bland aktiviteter.
En sida med debatt tas upp mest av ledaren. Jag hade sett lite fler läsarbidrag. Och jag saknar sport.

Jag
har sett flera tidningar som vid omgörning bytt till typsnitt som är svårare att läsa. Efter några nummer är det glömt. Kanske en vanesak.
Tydligen har Karlstadsfolket vant sig vid att texterna är lite tätare.
Upplageökningen är ett bevis på vad läsarna tycker.

NÄSTA VECKA: Gratistidningar i Stockholm

2 kommentarer:

  1. What i do not realize is in truth how you're no longer really a lot more smartly-favored than you may
    be now. You are very intelligent. You know therefore significantly
    in terms of this subject, produced me for my part imagine it from numerous varied
    angles. Its like women and men are not interested until it is something
    to accomplish with Woman gaga! Your own stuffs excellent.
    Always care for it up!

    my website: Louis Vuitton Sale

    SvaraRadera
  2. Greetings from Florida! I'm bored to tears at
    work so I decided to check out your site on my iphone during lunch break.
    I enjoy the information you provide here and can't wait to take a
    look when I get home. I'm surprised at how quick your blog loaded on my phone ..
    I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, excellent site!


    Also visit my web site Beats By Dre Cheap

    SvaraRadera