onsdag 5 januari 2011

Lisa är frostig till kvällspressens rubriker om väder

Vinter, snö och elände.
Alla har märkt av det. Kvällspressen frossar i nya ord: Sibirisk kyla, svinkyla, extremväder, rekordkyla, köldchock, skräckväder...
Dagens senaste är: Blixtomslag skapar töchock.
Lisa Frost - passande namn! - är meteorolog på SMHI och inte helt förtjust i alla nya väderord.

Köper du kvällstidningarna för att se vad de skriver eller läser du bara löpsedlarna?
- Nej, jag köper sällan kvällstidningarna. Ofta håller artikeln i tidningen sig mer till verkligheten Löpsedlarna är bara för att locka läsare.
Det sämsta väderuttryck du läst i vinter?
- Snömonster.

Tidningarna hänvisar till SMHI och ni har mest två varianter: högtryck eller lågtryck. Därför måste väl nya ord sökas?
- Det är ju just högtryck och lågtryck det handlar om så jag tycker inte alls att man behöver hitta på nya ord.
Vilket är det värsta väder du själv upplevt? Vad kallade du det?
- Yrkesmässigt var det Per 2007, vilket var en storm. Utanför jobbet var det ett snöoväder i Åre för många år sedan.

Vad säger du om rubriken jag har till denna lilla intervju?
- Det låter bra!
Hur många frostskämt har du fått höra i vinterkylan?
- Det har nog inte varit så mycket skämt, utan mer att jag har ett väldigt passande namn. Det roligaste jag fått höra var nog i somras när det var så varmt. Då undrade en journalist om mitt namn hade någon avkylande effekt.

Tänkte du själv att det kunde bli så när du valde att bli meteorolog?
- Det var nog inte det första jag tänkte på, men visst förstod jag att jag hade ett passande namn för att vara meteorolog.
Säger inte statistiken att sånt här väder går i perioder? Kan vi inte vänta oss liknande vintrar de närmaste åren?
- Det kan bli så, men vädret har inget minne så det kan lika gärna slå om och bli mild vinter nästa år.

Hör du till dem som varnar för klimatförändringar?
- Nej, det gör jag inte.
Till sist: ge en förhandsprognos - när får vi i Skåne plusgrader?
- Det ser ut att bli mildare redan till helgen med enstaka plusgrader i Skåne. Vi får se hur mycket det tär på snötäcket.

FOTNOT: Fredagens nya väderord är: SNÖSMOCKA (Aftonbladet).




1 kommentar: