söndag 7 november 2010

Söndagskolumn: Avgörande och guldglans

Avgörandets söndag.
MFF-Mjällby i matchen om allsvenska fotbollsguldet.
Kvällspressen i matchen om att vara bäst om matchen.
Och jag som åskådare av båda.

Matchen på planen får ordinarie domaren avgöra.
Tidningsmatchen ska jag avgöra som domare.
Tidningarna satsar på guldbilagor i morgon.
Även den lokala morgontidningen tänker göra en extra bilaga.
Alla laddar de upp med de "bästa medarbetarna" för att göra bästa bilagan.

De klassiska guld-löpsedlarna är tryckta.
Det är djävulskt raffinerat för allt måste dubbelbevakas och göras i två varianter.
Helsingborg kan sno guldet från MFF!
Titta bara på de två omslagen från dagens sportbilagor (bild överst).

Aftonbladet svartlägger övre delen av bilden. Mörkar vem som ska målas i guld. Men spelaren har vita byxor! Det har bara MFF. Helsingborg har blå. En diskret vink om vart guldet går.
Kvällsposten har det lättare - de vet att det blir skånskt guld. Rött och gult. Skånska färgerna.
För upplagan betyder det mindre vem som vinner. Tidningen säljer lika mycket. Vinnarna vill läsa för att jubla - förlorarna för att hata.

Signalarna har dock varit tydliga hela säsongen. Ända sedan i mars har det nästan varje gång jag läst i den sydsvenska kvällstidningen om MFF varit "guld" i varenda rubrik.
Och nu - dags för vandring till matcharenan.
I morgon, måndag, eftermiddag/kväll räknar jag med att hinna lägga in min analys.
Sen gör jag som kungen - vänder på bladet och ser fram mot något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar