söndag 7 november 2010

Söndagskolumn: Avgörande och guldglans

Avgörandets söndag.
MFF-Mjällby i matchen om allsvenska fotbollsguldet.
Kvällspressen i matchen om att vara bäst om matchen.
Och jag som åskådare av båda.

Matchen på planen får ordinarie domaren avgöra.
Tidningsmatchen ska jag avgöra som domare.
Tidningarna satsar på guldbilagor i morgon.
Även den lokala morgontidningen tänker göra en extra bilaga.
Alla laddar de upp med de "bästa medarbetarna" för att göra bästa bilagan.

De klassiska guld-löpsedlarna är tryckta.
Det är djävulskt raffinerat för allt måste dubbelbevakas och göras i två varianter.
Helsingborg kan sno guldet från MFF!
Titta bara på de två omslagen från dagens sportbilagor (bild överst).

Aftonbladet svartlägger övre delen av bilden. Mörkar vem som ska målas i guld. Men spelaren har vita byxor! Det har bara MFF. Helsingborg har blå. En diskret vink om vart guldet går.
Kvällsposten har det lättare - de vet att det blir skånskt guld. Rött och gult. Skånska färgerna.
För upplagan betyder det mindre vem som vinner. Tidningen säljer lika mycket. Vinnarna vill läsa för att jubla - förlorarna för att hata.

Signalarna har dock varit tydliga hela säsongen. Ända sedan i mars har det nästan varje gång jag läst i den sydsvenska kvällstidningen om MFF varit "guld" i varenda rubrik.
Och nu - dags för vandring till matcharenan.
I morgon, måndag, eftermiddag/kväll räknar jag med att hinna lägga in min analys.
Sen gör jag som kungen - vänder på bladet och ser fram mot något annat.

1 kommentar:

  1. At this point Modern is starting to turn into Legacy with card prices
    and we need reprints. It is also revealed by Columbia that he also has
    ADD of the libido. The Sherlock Holmes movie is being directed by Guy
    Ritchie making this by far his largest production film.


    my site: Cheat Monster Galaxy

    SvaraRadera