söndag 3 januari 2010

Rosa ton lyfter inte riktigt Dagens Ledare

Rosa omslag och en man som målar läpparna.
En tidning ”direkt till beslutsfattare”.
Dagens Ledare överraskar lite med sitt omslag.

Men där slutar det. Insidorna är varken överraskande eller övertygande.
Det är en bra bit för att nå upp till programförklaringen.

”För den moderna ledaren som värdesätter att läsa om ledarskap, försäljning och ledarskap… målsättningen att etablera oss som Sveriges ledande och modernaste ledarskapsmagasin… Premiummagasin som sticker ut med sin design och färgsättning och blir därför en upplevelse att läsa den äkta varan”.

Mannen som målar läpparna är Bingo Rimér, en medieprofil och entreprenör som retar och roar. Tatueringar och kvinnor, en provocerande ledare.
Mer traditionell profil har lägenhetsmäklaren som söker upp objekt åt kunderna i stället för att sälja och en ny klädskapare som drömmer om att bygga upp ett imperium.
En kvinna och påläggskalv som hoppat av karriären för att bli en liten egenföretagare, tyvärr med den oinspirerande rubriken ”Karriären - ett tveeggat vapen”.
En äventyrare, som ger sig på världens högsta berg, och den mongoliske härskaren Djingis Khan, är två som kanske inspirerar dagens ledare i machoprofilen.

Tyvärr har Dagens Ledare inte rätta formen för att få ut sitt budskap. En bra bredd och intressanta artiklar schabblas bort i presentationen.
Texterna är svårlästa, dels en mager stil, dels en ”vanlig” brödtext som är i för liten grad. Textblocken är långa utan att börja på någon ny rad. Rubrikerna lockar inte till läsning. Mellanrubriker är tomma ord som inte drar läsaren vidare.

Det märks mera i den lättsamma biten: golf inomhus med simulering från olika banor i världen, är fyra täta textblock utan radutgångar, lagt på en grön bakgrund.
En magiker som trollar med kort, blir närmast oläsligt.
Färgsättningen, som tidningen vill ha som profil, skrämmer i läsningen. Text i färgplattor är bara svårläst.

Lite märkligt är det med uppslagen om vinet Amarone och bilen Porsche Panamera - det ser mest ut som reklam
Lite rappare borde det varit om av att bygga upp hemsidor, säkerhet och inbrottslarm, it-miljöer och framtidens tv-teknik.

Det var ingen snäll dom eller bra start på tidningsåret.
Dagens Ledare säljs bara till företag, men troligen inte på uppmaning av någon ledare själv. Tyvärr får man en känsla av att denne langar över tidningen till någon underhuggare med ordern: läs igenom och ge mig en kort rapport om det är något jag behöver veta.

Dagens Ledare har en bra bit kvar för att bli en lättläst ”dagens tidning”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar