söndag 18 september 2011

Inget nytt i tidningarnas helgsatsning

Helgen är tidningarnas grepp att fånga in läsarna.
Då har de tid att läsa, har redaktörerna räknat ut.
Min lokala dagstidning - Sydsvenskan - har gjort sin satsning.
Nu kommer Aftonbladet med sin.

Sydsvenskan kommer med tre tunga tegelstenar fredag-söndag.
Aftonbladet satsar på lite extra sidor lördag-söndag. (Samtliga bilder är därifrån).
Men egentligen kommer ingen med något nytt.
De bara pumpar upp det som alltid funnits i weekends.

Mat, vin, bilar, resor, kändisintervju och något tyngre reportage har alltid hört till helgen.
Samma som det nu görs nysatsning på.
Aftonbladet har alltid varit färgstarkare än konkurrenter: bättre svärta och tryck, mera färger, många bilder och ofta långa texter.
Skillnaden mellan övriga artiklar och helgsatsningen är att de senare fått vinjetten ”helg”. Annars är det sig likt.


Jag
hittar förstås Schulman, Lindqvist, veckosammanfattningen, Svenska Hjältar och quiz.
Och så Leif G W Persson förstås. I ena kvällstidningen berättar han om sin uppväxt och sin pappa. I den andra om mammans svek, pensionen och svår uppväxt.
Camilla Läckberg finns i stor intervju i kvällstidningen och pratar om nazimammorna, i morgontidningen berättar hon om sitt författarliv… Men så vill hon gärna bli omskriven nu när en ny bok släpps.

Papperstidningar står inför en kris i att fånga in läsarna.
Jag tycker att läsarna bör bli överraskade av något nytt. Annorlunda artiklar. Ny form i layout och presentation.
Nätet har ökat utbudet. Läsarnas krav har ökat på att texterna ska vara kortare och tempot högre.

Min morgontidning Sydsvenskan har alltid älskat lååååånga artiklar i helgerna för de tror läsarna vill ligga i sängen läääääänge och riktigt njuta av att lääääääsa.
Så redaktionen valde att ta bort några sudukokryss, ”Det är ingen som bryr sig.”
Protester vällde in. Nu har tidningen fått ta in flera suduko igen.
Så snopet för redaktörerna att något så simpelt som sudoku är mer intressant för läsarna än lång artiklar.

Tyvärr är ofta redaktörernas värld en annan än läsarnas.
Framgångsrika tidningar har i alla tider byggt på magskänslan, en intuition av vad läsarna är nyfikna på. Redaktören måste själv se sig som en vanlig läsare.
Nu har något hänt. Internet har ruskat om hela medievärlden, en total strukturförvandling.
Ett nytt tänkande krävs och hela papperstidningsvärlden är sökande.
Jag tycker inte att helgsatsningarna är något nytt som kan fånga in läsarna.

I VECKAN tänker jag granska ”nya” Dagens Nyheter som ska komma i ny form och med en stor Stockholmssatsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar