söndag 24 januari 2010

Tidningschef 1: Daniel Sandström, Sydsvenskan

Först i enkätserien bland tidningschefer är Daniel Sandström, Sydsvenskan.
Sandström fick överta chefredaktörsjobbet i augusti 2008 sedan den förre, Peter Melin, plötsligt avlidit.
Då var Sydsvenskan långt framme i en förändringsprocess som Melin dragit igång.
Det blev Daniel Sandström som fick samordna alla delar och sjösätta det.

"Tidningen måste vara aptitlig
- något man inte bara "läser"

* Vad har du för mål och hur tror du att du lyckas?
- Vårt mål är att sätta agendan i vår region, med fördjupad nyhetsbevakning i pappret och en snabb och instrumentell och läsardialogisk nyhetsförmedling på nätet (och mobil). Det lyckas vi med ofta, men vi kan bli bättre.

* Ser du dig som förvaltare eller förnyare/tidningsmakare?
- Jag tror inte att någon tidningschef kan vara förvaltare i dessa dagar, generellt är jag väldigt road av att utveckla och tror att fortsatt utveckling av både papper och webb är absolut nödvändigt.

* Nämn förändringar du genomfört.
- Den största förändringen är att vi försöker göra en mer planerad tidning, papperstidningen kan inte ägna sig åt att berätta om vad som hände igår (för det har vi redan berättat på nätet) utan framför allt lyfta fram konsekvenserna av det som hände igår. Det betyder att man går från att vara reaktiv till proaktiv, fler egna satsningar och fördjupningar.

* Går det mot färre fasta journalister och fler frilansare på din tidning?
- Vi går mot rörligare kostnader generellt, för att möta en allt mer föränderlig marknad. Behoven för en tidning förändras i takt med omvärlden, och vi kan inte göra allt själva vilket betyder att det finns en rad funktioner där det blir intressant att hitta kvalificerad frilansmedarbetare framöver.

* Hur behåller ni betalande pappersläsare mot fler gratisläsare på webben?
- Genom en tydligare rollfördelning mellan print och webb, med fördjupad nyhetsbevakning i pappret och en snabb, instrumentell och läsardialogisk nyhetsförmedling på nätet. Papperstidningens material måste vara optimalt presenterat, det räcker inte bara med klassisk svart-vit nyhetsredigering. Tidningen måste vara aptitlig, mer något man upplever med alla sinnen, och inte bara "läser". På nätet blir det viktigt att fokusera på sociala medier och interaktivitet. Nyheter är kärnan i båda kanaler, men nyheter i sig är hygienfaktorer, det är hur man processar dem, förädlar dem, skapar mervärde i respektive kanal som kommer att vara avgörande för framgång.

* Var står din papperstidning om tre år - upplaga, innehåll, ägarförhållande?
- Vi är fortsatt starka, med tydliga roller för alla kanaler. Vi kommer att bli starkare på pappret i helgerna och ha en fortsatt stark totalupplaga men minska med någon procent i TS (Tidningsstatistik), men framför allt se en stor fortsatt ökning av läsare och aktivitet på nät. Mobilen och läsplattan kommer att bli stora innehållsförmedlare, frågan är bara hur tidigt, dvs när genombrottet kommer. Samtidigt kommer alla tidningsägare världen över göra allt vad de kan för att hitta sätt att tjäna pengar på den digitala trafiken.

2 kommentarer:

  1. Vem vill köpa en tidning som inte har nyheter? Då köper jag hellre Fokus eller Dagens Affärer eller något annat som har lite analyser, men inte Sydsvenskan. Förstår inget av det som Daniel Sandström skriver. Vad är instrumentell nyhetsförmedling? Nyheter i sig är hygienfaktorer? Vad menas?

    SvaraRadera
  2. Daniel Sandström30 januari 2010 kl. 17:58

    Hej anonym. Tack för respons, jag ska försöka förtydliga mig: Nyheter är det absolut viktigaste som vi har att erbjuda våra läsare. Men i varje kanal måste man bearbeta nyheterna på olika sätt. Nätet gör nyheterna till nyheter samma dag som det händer, då måste papperstidningen göra något mer av nyheterna – fördjupa dem, lägga till ngt ytterligare – för att de ska fungera också dagen efter.. /DS

    SvaraRadera