fredag 15 oktober 2010

Weekendkrönika: Motorsågsmassaker på en annonstidning.


Fasten seat belt and no smoking för nu blir det rena motorsågsmassakern mot en ”tidning”.
Den ramlade ur Sydsvenskan i dag.
Samhällsutveckling heter den.

Knappt hade jag i veckan kritiserat flera annonstidningar innan ett riktigt skräckexemplar dyker upp.
Tidningen produceras av något som heter Smart Media.

I en liten ruta med tunn text på grå bakgrund och närmast totalt oläslig, kan jag uttyda bland annat att: "den grafiska formgivningen görs av kreativa formgivare med känsla för modern tidskriftsproduktion".
Och vidare: ”…når våra kunder den bärande tidningens hela spridningsområde och selekterar automatiskt ut den målgrupp som är i marknad för företagets produkter och tjänster.”
Pust!

Jag skulle vilja kalla det här för ett smart sätt att ta död på all tidningsläsning. Här saknar all proffsighet i att göra det attraktivt.
Om internet och läsplattor kan hota papperstidningar, så är det här en lysande uppvisning i konsten att själv sätta in den absoluta dödsstöten.

Texten är extremt liten och svårläst.
Med ansträngning på gränsen till självplågeri går det att plöja igenom den.
Allt är ett invecklat och överdrivet ordbajseri om något som kan uttryckas kort och klart. Som t ex att det är bra att privata pengar kommer in i stora projekt utom skattepengar eller om den glömda energin som finns i marken. För detta krävdes nästan meter text att förklara.

omslaget lyser Malmöentreprenören Percy Nilsson. Reportaget på insidorna är helt ok, till och med populärvänligt skrivet. Men i Malmöregionen kan alla hela Percystoryn utantill.
Där fanns knappast några läsare att fånga in.

Övriga ämnen är inte helt ointressanta: Billiga BoKlokhus presenteras, Malmös nya skyline vid centralen, vindkraftens framväxande och samhällsplanering. En intressant artikel handlade om all solenergi som lagras i berg, jord och sjö, men som inte tas omhand.
Till detta fanns en hyfsat grafik till.
Det presenterades under den läslockande (?) rubriken: Förnybara naturresursen Geoenergi borde få miljöintresserade att vakna.
Vem lockas att läsa?

Allt hade gått att göra lättläst vänt till vanliga tidningsläsare.
Men här lyckades Smart Media göra det tvärtom.
Vem/vilka vänder sig då tidningen till?
Eftersom den ramlade ur morgontidning måste det vara helt vanliga läsare.
Samhällsutvecklare, tekniker, ingenjörer och byggherrar läser väl inte en tidning som ser ut så här?

Landshövdingen i Skåne län, Göran Tunhammar, skriver på sidan 2 så antagligen är han inblandad.
Jag undrar om landshövdingen fattat hur lurad han blev på en info som inte fångade några läsare.
Jag skulle närmast vilja likna det här med gamla hästhandlarmetoder - att lyckas sälja en häst som är halt, sjuk och inte ens har slaktvärde.

Det är länge sen jag blev så förbannad på en tidning.
Medievärlden måste här ta till lite självsanering om den ska inge förtroende och se en framtid för papperstidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar