fredag 8 oktober 2010

De vann Svenska Designpriset

…och vinnarna är:
Svenska Dagbladet, Aluma, Stockholms stadsteater och Tecknaren.
Fyra som fick guld i Svenska designpriset.
Det är resultatet från 28 445 röster, hälften från en jury, hälften från folkets röster.

Min bedömning (se tidigare inlägg) föll till stor del på samma vinnare.
Tävlingen ser mest till design och mindre till helheten: text, bilder, form och hur ”mycket tidning” det är.
Jag tog bara del av de insända bidragen som visades på nätet. Det var ett fåtal exempel.
En bättre bedömning är att se hela tidningarna.
Här är vinnaren och juryns motivering:

Dagstidning: SvD.
”Konsekvent design som är lätt igenkänningsbar. Små förändringar förnyar ständigt och bildmotiven utnyttjas föredömligt”.
Silver: K 2 - Kristianstadsbladet.
Min kommentar: Fyndig förstasida av SvD. Men jag såg inget av övriga av tidningen. K2 var en klar favorit för mig också.

Magasin: Aluma.
”Vågad magasindesign som sticker ut. Ett starkt innehåll ges stor utrymme och får ta den plats det behöver. Talande bilder som man inte kan blunda för.”
Silver: Svenska Dagbladets magasin K.
Min kommentar: Jag hade Aluma också: djärv design med starka bilder och texter. Men jag såg Modern Psykologi som en lika klar vinnare.

Kundtidning: Stockholms stadsteater.
”En härlig design i ett format vi nästan glömt. Bilder som så direkta att man inte kan värja sig. Variation och hantverksskicklighet hela vägen till sista sidan”.
Silver: Scanpix 7 familjer.
Min kommentar: Vinnaren har starka bilder, men det var mest ett program och mindre en tidning. 7 familjer var också en typiskt designprodukt med bilder.
Jag hade sett Entre och BI Advantage mera som tidningsvinnare.

Personaltidning: Tecknaren.
”Ett varierat utseende som väl tillgodogör kundgruppens nyfikenhet på nya talanger. De rika illustrationerna gör tidningen alltid intressant att bläddra i.”
Silver: Catchup
Min kommentar: Juryns bedömning håller, mycket teckningar och strama sidor. Men jag hade sett Catchup som vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar