måndag 13 juni 2011

Snyggt gav guld - men blir det läst?

Snygga tidningar blir sällan lästa.
En snabb bläddring och ögonen har fått sin tittglädje.
Texten och informationen har kanske inte alltid nått fram.


Jag har tittat i två sådana tidningar - 151 och 152.
Tidningarna har tydligen inte något egennamn, utan numret på utgivningen får bli namnet. Bara detta är lite originellt.

Det är kommunikationsföretagen Edita och JGCommunication som ger ut dem.
Tidningar till kunder som vill lära sig kommunicera och nå målgrupper.

Nyligen vann tidningen Guldbladet - en tävling för redaktionell kommunikation.
Berömmet haglande från juryn: ”spännande, intressant och mycket läsvärd… snyggt blandat… fantastiskt bildmaterial höjer läsvärdet… en annorlunda och vacker tidning”.
Jag håller med till stora delar.


Bilderna imponerar, layouten är stram med fin balans mellan text och bilder,
fint papper och lite annorlunda format. Mycket är en förebild på hur en tidning kan göras utan att krångla till det.
Edita har också självförtroende i sin programförklaring:

”Det krävs mer än en snygg tidning och ett utskick för att den ska bli läst. Vi jobbar på att tidningar ska bli lästa.”

Just där får jag lite blandad tveksamhet. Snygg är tidningen, kanske för snygg och tittvänlig på de fina bilderna och layouten. Det blir lite exklusivt över allt. Texterna riskerar att inte alltid bli lästa.

Men texterna är intressanta med råd om hur man når ut med sitt budskap:
Rätt färger, det viktiga med att ha en historia kring
företaget, typ Ikea. Sex är inte alltid är säljande. Rätta vägar i marknadsföringen. Digitala och sociala medier, kreativitet, trovärdighet och att tänka miljörätt är andra ämnen.
Ändå undrar jag om hur många som verkligen läser och inte bara förvirras att bläddra igenom något snyggt och lite exklusivt.

läsbarheten reagerar jag på en del saker:
Textblocken är lite kompakta. Några fler mellanrubriker eller ingångsord hade lättat upp lite.
I ett nummer experimenterar de med rubriker och text i rosa/skarp orange. Förutom att det sticker i ögonen, så är det svårläst.
Flera ingresser kunde varit lite rappare för att locka vidare till läsning av
texten.

Det här är ett exempel på hur reklam- och kommunikationsbyråer vill göra det.
En mix av att presentera sig själva och visa hur de gör.

En kund som vill nå en grupp intresserade av mode eller lyxigare bilar/prylar skulle nå fram med den här formen.
Men för andra målgrupper är det bättre med ett enklare och rakare journalistiskt stuk och mindre tanke på att det ska vara snyggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar