torsdag 26 mars 2009

Lars Yngve om Nya Upplagan: Jag gör saker och ting på mitt vis


Entusiasm, magkänsla och att ha något som sticker ut.
Det brukar vara tre regler för den som vill starta en tidning.
Lars Yngve (bilden) i Ystad ger ut Nya Upplagan. En tidning som väljer sin egen stil och nu efter tre år börjar väcka större uppmärksamhet. Men han vill inte bli sedd som ”galen” för sin vågade stil.
- Om någon kallar mig för galen så svarar jag alltid: Om du anses som klok så är jag tacksam över att bli kallad för galen.
- Glöm inte bort att det är en hel del som folk kallat galna som det gått hyfsat för ändå!
- Jag vill ge ut en tidning som jag själv vill läsa. Mina förebilder är sådana människor som gått sin egen väg, jag gör saker och ting på mitt vis så får andra göra som de vill. Dessutom: ingen minns en fegis.

* Vad gjorde du innan du började med Nya Upplagan?
- Jag jobbade med långtidsarbetslösa i Sjöbo kommun. Jag startade tidningen eftersom jag tröttnat på alla likriktade och innehållslösa tidningar med löjliga löpsedlar och som bara innehåller en massa strunt och skvaller.
* Måste du leva på sponsrad ”spiddekaga” och vatten eller kan du ta ut någon lön?
- Jag livnär mig på tidningen. Nya Upplagan har funnits i tre år och har fått många läsare och vänner på väldigt många ställen. Vi går framåt. Vi har ju ingen koncern att luta oss mot, men vi har oerhört många roliga idéer och många bra medarbetare.

* Hur fick den namnet Nya Upplagan?
- Jag funderade på ett bra namn på en tidning helt enkelt och kände att Nya Upplagan är ett intressant namn eftersom man kan leka lite med namnet och namnet gör att tidningen känns ständigt aktuell.
* Vad säger Ystads Allehanda om din tidning?
- Har ingen aning? Det är liksom inte en tidning som jag själv läser, men rent spontant tror jag inte att de känner till Nya Upplagans medarbetare. Jag menar, ta en som Noam Chomsky, han bör man ju åtminstone ha läst en bok eller två för att veta vem det är!

* Kultur anses locka få läsare och Nya Upplagan gör det inte direkt lätt att läsa.
- Jasså? Jaha! Det är väl just detta: att jag ser möjligheter istället för hinder. Kultur ÄR kul, men det blir aldrig roligare/intressantare än de som skriver om det gör den! Att folk (inklusive du själv!) uppmärksammar Nya Upplagan beror väl på att den skiljer sig så markant från andra tidningar. Jag har fått många goda råd av folk som "vet" hur man ska göra - de flesta har aldrig haft med tidningsutgivning att göra. Jag underskattar inte Nya Upplagans läsare: de vet och förstår.
* Skulle ni inte med lite lättsammare layout nå några tusen flera läsare?
- Jo, kanske. Men varför ska vi göra det? Jag gillar när saker och ting är ett understatment, den som skriker högst behöver nödvändigtvis inte vara bäst. Men det intressanta är att vi sticker ut så pass mycket redan nu som vi gör utan några större insatser.

* Är det du som är bakom signaturerna Test-Fnisse, Icke-Pedia, Nils Ude, Irene Gren och de andra?
- Jag har sekretess och får inte avslöja personernas identiteter. Men så mycket kan jag säga, att det i alla fall inte är Alice Timander!
* Tidningen är i lätt österlenskt perspektiv.
- Det är ju mina rötter. Men i övrigt så har den inte något speciellt med regionen att göra. Tidningen finns på en del ställen i Stockholm och Göteborg också så jag tror inte att det spelar någon roll innehållsmässigt, rent geografiskt. Däremot har jag lagt märke till att tidningarna går åt snabbt i Malmö och Lund.

* Du får kända skribenter att skriva gratis. Är det din charm eller något annat som får dem att ställa upp?
- Det finns en anledning till att de ställer upp. De gillar tidningen väldigt mycket och de vet att jag och min hustru jobbar hårt. Vi har ett kontaktnät och ett förtroendekapital hos de medverkande som är, vågar jag påstå, ganska ovanligt. Det handlar också om trovärdighet.
* Om du fick mer resurser - vad skulle du göra med Nya Upplagan?
- Ja du… Jag har fått en del förfrågningar om samarbete, men inget som jag har nappat på. Hade jag haft resurser så skulle jag redan nu gått upp i en betydligt större upplaga och distribuerat tidningen i Stockholm och Göteborg. Det är det många som råder mig att göra. Innehållsmässigt spöar vi redan många, och idéerna har vi. Jag är positiv och när jag väl gör något så är det helhjärtat. Tidningen fortsätter att utvecklas.

* Vad skulle få dig att ge upp din tidning?
- Mitt eget dödsfall.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra intervju! Lars Yngve är verkligen en udda och kreativ person. Sådana behövs det fler av. Han har lagt ner tankeverksamhet för att ge läsvärda och intressanta svar på frågorna. Att våga göra en tidning som har många tecknade bilder istället för bara foto visar på nytänkande. Lars Yngve gör att kultur ÄR kul. GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Majdor Segerström11 oktober 2009 kl. 17:13

    Tidigt på söndagsmorgon så lyssnade jag på en intervju som Per Arnesson gjorde med Lars Yngve i Radio Falköping. Det var helt fantastiskt att lyssna till denne man. Det var lärorikt och intressant. Jag visste inte att tidningen Nya Upplagan existerade. Nu vet jag att den finns och att Lars Yngve finns. Det är jag glad över,,

    SvaraRadera
  3. I'm gone to tell my little brother, that he should also visit this
    web site on regular basis to get updated from most up-to-date reports.


    Review my weblog - http://mens-time.de/

    SvaraRadera