tisdag 23 november 2010

En bit kvar för att hitta rätt spår

Jag fick andra numret av tidningen Influens.
Jag var inte helt förtjust i det första (tidigare inlägg).
Nummer två känns bättre, men inte riktigt bra.
En ny tidning, eller en omgjord, behöver två-tre nummer på sig för att ”sätta sig” hos läsaren.

- Hoppas du tycker bättre om den här, säger Mathias Lindow, projektledare för tidningen som ges ut av Svenska Teknik- och Designföretagen.
Kanske flirtar han lite för att mycket handlar om Skåne. Helsingborg bygger ut och Malmö kan få spårvagnar. Det känner vi till, men möjligen inte övriga Sverige.

Tidningen ska påverka politiker och beslutsfattare till smartare samhällsbyggande. De får en hel del tips från Sverige och världen, om de nu inte följer med i andra medier.
Tåg och spårbunden trafik är det stora temat med fin grafik till.

Bilderna är oftast skapade i datorer eftersom det handlar om visioner i samhällsbyggandet. Fler av dem kunde varit lite större. Ögonen vill mer se hur det kommer att bli.
Kul är att läsa om kommuners olika hurtfriska slogans, som ”Fagersta - här får du livstid”.

Tidningen
är fortfarande lite blek. Texten behöver mer svärta eller en större grad, det blir inte läsinspirerande när det är så ljust. Och jag ser gärna lite högre tempo i texterna och fler feta ingångsord i de längre artiklarna, där läsningen lätt stannar upp.

Till nummer tre har jag väl vant mig vid det. Politiker och beslutsfattare kanske läser på annat sätt än ”vanliga” läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar