måndag 30 maj 2011

Njut av livet med lite lyxiga investeringar

I affärslivet är det ingen lågkonjunktur.
Här är det tjusiga lägenheter och villor med guldlägen, exklusiva möbler och dyra tavlor.
Tidningen Affärsvärlden visar i en liten bilaga - Platinum - hur man själv skapar vägen till det ljuva livet.

Chefredaktören heter Jon Åsberg och han hälsar mig direkt välkommen till att njuta och leva livet, vara smart och låta lyxen bli en investering.
Han vill visa vägen till hur min bostad, mitt sommarhus och mina möbler kan hålla internationell toppklass och öka i värde.
Nu vet jag förstås att lägenheten och sommarhuset stiger i värde och att det är en bra investering när sparslantarna på banken inte ger någon ränta.

I denna värld borde tidningen vara glassig och påkostad. Men pappret är enkelt och den grafiska framtoningen är lågmäld. Omslaget har ingen direkt lyster. Ibland ser det riktigt gammalmodigt ut, som när de illustrerar med småbilder inlagda i filmstrips. (bilden). Visserligen filmstjärnor från Hollywood. Men ingen fotograferar väl med filmrullar längre. Här väntar man sig en kamera med megapixlar och platinahölje.

Texterna är korta och lättlästa. Orden i rubriker är inte heller särskilt diskreta. Mera raka puckar i kvällstidningsstil: Tio bästa superåken… så köper du… dyraste husen… NHL-proffsens guldaffärer… möblera dig till vinst.
Och så dyker svenska Hollywoodfrun Suzanne Saperstein upp och utmanar: Mitt palats blir det för bara 825 miljoner kronor. (bilden)
Bara…

Sapersteins hus ”har vad man behöver: ett kök, badrum, någonstans att sova och äta middag och utrymmen för hundarna”. För det behövs 4200 kvm boyta...
Tänkbara köpare är Kamprad eller avtagere till H&M, Ax:son Johnson, Rausing eller Douglas.
Sådan är tonen.

Jag kollar min högst vanliga lägenhet, den gamla bilen och sommarhuset, som förstås har ett bra läge, men inser att det här håller inte.
Dags att inspireras av tidningen och börja satsa.

Snogeholms slott för 27 miljoner kan vara en bra start. Dit har jag inte så lång resväg.
En våning på Strandvägen i Stockholm för 51 miljoner - hyran är inte mer än för min egen bostadsrätt, 3245 kronor - eller en schysst lägenhet på Manhattan för 30 miljoner, kanske granne med ishockeymålvakten Henrik Lundqvist. Priserna är på väg uppåt, säger mäklaren.

Sportbilen SSC Ultimate Aero för 4.1 milj kronor kan vara bra om jag har bråttom - från 0 till 100 på 2,7 sekunder.
Kanske ska jag satsa på Tom Dixons stol S-Char från 1987 för bara 7 000 kronor och hoppas att den blir en raket i prisstegring.
Med de här små investeringarna är jag med i racet och gänget med platina.
Sen är det bara att vänta några år på värdestegringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar