måndag 17 januari 2011

Ett steg mot bättre kundtidningar som skärper konkurrensen


Jag kämpade med att sätta gångjärn i en dörr - och få det att passa! Efter det är det kanske inte rätt läge att gå igenom tidningen Bättre hem.
Här är det större projekt: kakla om i badrummet, fixa belysning i trädgården, tapetsera och måla om - och snygga till källaren!

Bättre hem är en kundtidning med inspiration, praktiska råd och underhållning.
Här blandas in resereportage från Berlin, kändisen Darin som vill ha ett helt rum för kläder och dessutom ett korsord. Bara maten saknades för att hela hemmet ska fångas.
En klar konkurrent till heminredningstidningarna där flera har det tungt med upplaga och annonser.

Layouten har egen stil, bilder ger inspiration och texten har många små tipsrutor. Några reportage börjar på högersida och förvirrar lite med annonsen på motstående sida.
Annonserna är kopplade till produkter i butikerna som är knutna till tidningen. Men allt kan också köpas på andra ställen.

En artikel gillade jag inte riktigt: Vinterns färgtrend på väggarna är mörk eller till och med svart. Tyvärr beskrivs det bara i text. Jag vill nog se bilder från olika rum för att inspireras.
Särskilt som jag föredrar väggar som är ljusa och tidlösa.
Och visst kunde reportaget om olika redskap vid snöröjning fått större utrymme med den vinter vi fått.

Källaren är tidningens tunga projekt - dessa lätt fuktiga, sunkiga utrymmen i gamla hus eller murriga gillestugor i 70-talsvillan.
Nu är det läge att göra det till mysrum! Ljust och luftigt.
Ut med det gamla, putsa om väggarna, rolla vitt, spotbelysning och in med en varm fräsch heltäckningsmatta.
Men det finns förstås en hake: helst ska grunden runt huset grävas upp och få ny isolering och fuktspärr.

Bak i tidningen kommer det praktiska blocket med instruktioner om hur man gör. Och här dyker en gammal bekanting upp - Leif Quist med sina klassiska teckningar (bilden). Han var med i de populära heminredningstidningarna redan för 30 år sen.
Pedagogiskt och enkelt förklarat med tydliga penndrag.
Jag är dock inte helt säker på att Quist är retrorätt för att illustrera och inspirera. För oss som sett det förut ger det lite gammaldags intryck. Men hos en ny generation går det kanske hem.

29 kr är inte mycket för tidningen.
Dock tycker jag att en kundtidning bör vara gratis. Särskilt när den innehåller så mycket annonser och finns i byggvaruhus och därifrån går ingen utan att ha gjort av med många hundralappar.

Bättre hem ges ut av Bolist, en sammanslutning av omkring 200 järn- och byggvaruhandlare i hela landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar