söndag 13 december 2009

Sportkrönikören Åke Stolt växlar ord - en roman i stället för sport

Foto: Kennet Ruona
Åke Stolt lämnade Sydsvenskans sportsidor för tre år sedan.
En hyllad sportkrönikör - Stora journalistpriset 1990 - som lockade många nya läsare.
Nu läser han nästan ingen sport längre. Men han har inte slutat skriva.
Författaren har tagit över - en bok om året de senaste tre åren.
På gång har han nu en roman.

* När du slutade som krönikör, kände du att du gett allt - eller var det andra intressen som lockade?
- Jag var 67 år och tre månader när jag slutade, jag hade varit på femton OS, jag ville ge mig möjligheten att vara författare på heltid.

* Vad är bättre och sämre i dagens sportjournalistik?
- Det mesta är bättre. I varje fall i tidningarna. I etermedia är det lite för många hejaklacksledare och för lite kritiskt granskning.

* Om du varit sportkrönikör nu, vad hade du då sagt om MFF i år?
- Jag har i mina nätkrönikor (www.skaneidrotten.se) skrivit en del om det klena utfallet, på de stora resurserna, tränarens felbeslut, den ofta taggiga ledningen som inte ödmjukt kan ta kritik. Och så den snedvridna rekryteringen till spelartruppen.

* I dag är det väldigt många unga kvinnor skriver sport och även syns i tv. På vilket sätt tycker du de förnyar journalistiken?
- Är det så många? Ärligt talat tycker jag att de kvinnor som profilerat sig inte förnyat nämnvärt. Och i TV är det väl knappast journalistik de sysslar med, mera presentation.

* Du lockade själv många nya läsare, inte minst kvinnor som förut kanske inte brydde sig om sporten. Vad tror du det berodde på?
- Att jag inte är så intresserad av idrotten som sådan utan mera vad den står för, vad den speglar, vad den uträttar och används till. Sport är så mycket mera än idrott. Och så gillar kvinnor humor, de har dessutom modet att säga det vilket inspirerat mig mycket.

* Sportkrönikörer brukar rankas i olika topplistor. Nämn tre av dina favoriter som du gärna läser.
- Jag läser nästan ingen sport längre. Någon gång Mats Olsson (bilden) i Expressen. Han vågar vara sig själv. Jag vill ha närvaro, känslor, gråt och skratt och åsikter. Jan Hansson Borås Tidning har jag alltid gillat, Johan EskDagens Nyheter är bra.

* Har det blivit för mycket tyckande i journalistiken?
- Det är väldigt viktigt att tidningschefer inte bara bejakar journalisters lust att tycka. För det är alltid det bekvämaste och roligaste och mest uppmärksammade. Det gäller att uppmuntra dem som jagar nyheter, gräver, avslöjar, plockar fram oegentligheter, ställer makthavare till svars. Det är den viktigaste journalistiken och kommer alltid att vara.

* Om du skulle göra en Malmörevy 2009 - vilka personer och händelser vill du se där?
- Årets Malmörevy skulle nog heta ”Tunnelseende”, men det är klart att Percy och Ilmar och Vellinge-Ljungman och Tiger och Anna Anka hade inte gått att undvika.

* När du stöter på Cavalli Björkman - vad pratar ni om då?
- Jag ser honom aldrig. När vi stötte på varandra förr pratade vi inte - jag fick en föreläsning.

* Du brukar inte uppskatta bloggar, men i dag bloggar ju nästan alla journalister. Hade du inte gjort det också om du varit aktiv?
- Jag har inget emot bloggar om de har substans. Men dessa privata utläggningar om snoriga ungar och frukostmenyer intresserar mig inte. Jag är aktiv. Har skrivit åtta böcker, en om året de senaste tre åren, skriver en krönika i veckan, föreläser. Jag är inte fast anställd, det är enda skillnaden. Det skall man inte vara vid 70 års ålder. Vilket år som helst börjar jag blogga.

* Vad är skillnaden mellan ”sanning” i en tidningskrönika och tyckande i en blogg?
- En tidningskrönika är en personlig kolumn som aldrig besvarar frågan om sanning och lögn och det är väl detsamma med bloggen. Ett utrymme för personliga åsikter. Det är väl bara distributionsformen som skiljer. Men ett resonemang får ju inte grunda sig på en medveten lögn. Det är ju meningslöst.

* Är inte allt en generationsfråga? Hur använder du själv internet?
- Inte så länge till. Alla har väl dator om tio år. Jag läser tidningar, hämtar uppgifter till artiklar och böcker, kollar matrecept, kollar Youtube, använder datorn som uppslagsverk och så sköter jag brevkorrespondens förstås.

* Nästa år gör ditt gamla favoritlag Åtvidaberg comeback i allsvenskan. Hur går det?
- Det borde inte gå. Men det finns någon ting i det där klubbmärket (symbolen för koppar och för kvinna) som är starkare än logiken.

* Vad har du ännu inte är gjort, men som du vill göra?
- Skriva en roman. Den kommer. Göra en roll på Stadsteatern. Mera tveksamt.

* Vad blir titeln på boken om ditt eget liv?
- Tack för ordet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar