onsdag 13 maj 2009

Agi - för dem som trycker tidningar

Jag fick en ny tidning i min hand - Agi.
Agi - Aktuell grafisk information - en facktidning för grafiska branschen.
Det undras vad jag tycker om den.
Det är inte rättvist att jämföra facktidningar med mera kommersiella.
Men den som tror på papperstidningarnas snara död väcks här till liv.

Tidningen visar muskler och självförtroende.
Fantastiska maskiner som trycker på papper eller i storbild, skär till, häftar ihop, plastar in, beräknar...
Allt med några enkla knapptryckningar verkar det som. Och dessutom tar maskinerna inget skrymmande utrymme.
Texterna och språket är för branschfolket med kunskap. Det är som titeln säger - information.
Tekniskt kunnande brukar inte vara den starkaste sidan hos redaktörer som gör tidningar.

Anna-Mi Wendel är redaktör för Agi, en av kvinnorna i redaktionen.
- Vi är Sveriges största tidning för den grafiska branschen. I princip varenda tryckeri, pappersbruk, bokbindare har tidningen. Och de får snällt prenumerera , vilket de gör också.
- Det är väldigt roligt att vara ute på företagsbesök, eftersom tidningen har ett gott rykte.

Företag finns det gott om i tidningen. Bilderna är inte direkt nyskapande. Är det inte maskiner så är det män i porträtt; välkammade, ofta kostym, skjorta, slips, leende.
Agi har, som andra så här års, fräschat upp sig lite - gjort en redesign och fått delvis nytt utseende.

Förstasidan ger inga direkta signaler. Formen är lite konstnärlig, lite åt Konstfack till.
Kalkylsystem är detta nummers tema.
Den nya formen innebär ny rubrikstil, lite stramare sidor. Korta texter, raka block, luftigt.
Sidorna är uppbyggda på ett lättläst sätt - för den som är i branschen och kan språket.
Ett större block med korta branschnyheter har den tunna, smala stilen som är vanlig på sådana sidor - men alltid jobbig att läsa när det blir mycket text.

Den gamla formen hade mera text i färgplattor, lite inkopieringar av text och rubriker i bild. Det var lite rörigare.
Förändringen är ingen direkt aha-upplevelse.
Hela tidningen genomsyras av teknik och duktighet.
Branschen behöver nog lite synpunkter utifrån och inte bara intern beundran.
Reportage från tidningar och redaktioner som använder tekniken. Intervjuer med läsare och konsumenter. Lite djärvare bilder än bara porträtt.
Lite avbrott som kan göra tidningen lättare och roligare.

Tidningen byter tryckeri och papper med jämna mellanrum, testar olika nya tekniker.
För den som jobbar med mera kommersiella tidningar måste Agi vara en dröm: tjockare papper i lysande vitt som inte speglar sig och ett omslag med styvt papper.
Grunden för en riktigt glassig tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar