måndag 21 mars 2011

Gratistidning - att våga sticka ut eller vara likt de prenumererade

Gratistidningarna som dimper ner i brevlådarna blir fler.
Uppskattade och lästa - eller direkt till pappersåtervinningen..?
Jag fick en bunt från Direktpress som ger ut flera i olika delar av landet.
En blandning av lokaltidning och mycket annonser.
I Stockholms stadsdelar blir det mycket lika som bär.Skillnaden mellan Östermalm och Vasastan är inte så stor. Samma neutrala artiklar kan dyka upp i båda tidningarna.
Lokalt kopplat till stadsdelen är samhällsnyheter om gator och torg, intervjuer med privatpersoner och företagare, utan att det är reklam. Nöjen med lite krog- och cafétips.
Två sidor med insändare- och läsartips.

Men tidningarna griper inte riktigt tag. Fler människor och boende borde komma fram än bara en vi-tycker-spalt. Nu är det här inte direkt folkliga stadsdelar, utan mera lite exklusivt boende.
Och den lokala sporten glöms! Det måste finnas en del även i de här stadsdelarna.
Nu kan den här bredden finnas om man följer tidningen regelbundet.

Bostadsannonserna är bärande. Några artiklar om boende kopplas ihop med annonssidorna.
En rolig jämförelse: en tvåa på Östermalm går på 4.4 miljoner - i Sundsvall 750 000.
Motor är ett annat annonstätt område. Ett par artiklar om bilar, utan lokal anknytning, fyller ut.

”Mest tidning” får de i Sundsvall och Uppsala. Den pålitliga grunden finns från de prenumererade: barnbilder, nyfödda, dödsannonser, korsord, insändare, vimmelbilder och tyckar-enkät.
Mycket lokala nyheter och även lite sport.
Men här blir det också i formen lik de prenumererade tidningarna.

Alla tidningar från Direktpress har ett gemensamt grundstuk i form och innehåll. En del artiklar kan också gå i alla. Stramt och mycket likt de etablerade tidningarna. Kanske bästa sättet att inge förtroende hos läsarna. Det här är en balansgång på hur det ska bli mottaget.

Det första som slår mig: brödtexten (den vanliga texten) är tunn. Lite blek, tätt ihop.
Ofta får jag den signalen när jag tittar i gratistidningar.
”Etablerade” tidningar har ett tydligare typsnitt.
Mycket är en vanesak, men just typsnitten för texten tycker jag många gratistidningar ska ta en titt på.

Jag tycker att gratistidningar som vill sticka upp ska ta ut svängarna och köra en egen layout. Våga visa sig annorlunda, bryta av mot den prenumererade tidningen.
Yngre ger upp prenumeration på papperstidningen och väljer snabba nyheter på nätet. Då ska gratisalternativet inte se ut som den de sagt upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar